Hoe duur is een website laten maken? Blog over wat je moet afwegen

Heeft u een derdehands Hyundai Accent of een nieuwe Aston Martin nodig?

Dat hangt af van de omvang van het project en de aard/functies/functionaliteit van de website. Een website kan worden gebouwd in de loop van één weekend. Een andere kan maanden in beslag nemen door een team van ontwikkelaars.

hoe complex is de website? Is het een eenvoudige landing pagina? of een complete webshop? etc. Complexe website betekent dat het duurder is, en meer tijd kost. De prijs kan ook beïnvloed worden door een aantal factoren, zoals tijd (ex: halverwege de uitvoering, uw klant(en) wil(len) de website sneller up and running. Dus je zou kunnen de factor extra uren die je nodig hebt om het project af te maken in de tijd, daarom de website kost meer). Er zijn veel factoren die de prijs kunnen beïnvloeden, zelfs nadat je een deal met een goedkope partij hebt gesloten.

Als bandbreedte is het vaak €1000-€4000 per complete website die je laat maken.

Hieronder staan enkele punten waarop een website kan worden geprijsd:

  • Hoeveelheid traffic wil je op die website
  • Webdesign (Front & End look)
  • Idee / Inhoud van de website
  • Website Onderhoud prijs – (De maandelijkse prijzen voor het onderhoud van je website varieërt ongeveer tussen de €45,- en €100,- p/m)

Nu u het concept van de kosten voor het ontwikkelen van een website voor uw bedrijf begrijpt, laten we eens kijken naar de maandelijkse of jaarlijkse kosten die u kunt verwachten te betalen en wat deze kosten dekken.


Belangrijke kosten


Verscheidene kosten die komen met het runnen van een website zijn noodzakelijk. Hier zijn enkele van de onvermijdelijke kosten die u kunt verwachten te betalen wanneer u een nieuwe website laat ontwikkelen.

1. Domeinnaam

Waarom u het nodig heeft? De URL (ook wel domeinnaam genoemd [zie wikipedia]), is wat mensen in hun browser typen om op uw website te komen. Zonder domeinnaam kunt u uw website alleen bezoeken door het IP-adres in te typen. Wat kost het? Meestal tussen €10 en €20. Voor een aangepaste domeinextensie (zoals .restaurant, .online, enz.) kunt u premies verwachten die kunnen oplopen tot €200 en €300 per jaar, afhankelijk van uw keuze. Hoe vaak u zult betalen: Jaarlijks, tenzij u meerdere jaren vooruitbetaalt.

2. SSL-certificaat

Waarom u het nodig heeft? SSL (secure socket layer) certificaten versleutelen gevoelige gegevens zoals creditcard-nummers en persoonlijke informatie. Een SSL-certificaat is een must als u een e-commerce website runt, omdat het gevoelige gegevens en persoonlijke informatie van uw klanten beveiligt en beschermt tegen onderschepping. Wat kost het? SSL-certificaten worden uitgegeven door certificatie-autoriteiten (CA’s). En variëren van €10 per maand tot maar liefst €1000 per maand. Hoe vaak u ervoor moet betalen: Jaarlijks, tenzij u meerdere jaren vooruitbetaalt.

3. Website Hosting

Waarom u het nodig heeft? De aankoop van een domeinnaam is te vergelijken met het verwerven van land: je zult een adres hebben, maar je zult daar iets nodig hebben om al je spullen te bevatten. In dit voorbeeld, web hosting is uw land, en web content is uw ³”stuff³”. Wat gaat het kosten? De meeste webhosting-bedrijven bieden shared hosting-plannen die variëren van ongeveer € 10 per maand tot zo hoog als € 99 per maand voor managed hosting. Hoe meer verkeer je website krijgt, en hoe meer functies je toevoegt aan je site, hoe hoger de prijs zal zijn. Hoe vaak u zult betalen: Veel webhosts bieden maandelijkse en jaarlijkse plannen. Het goedkopere tarief krijg je door te betalen voor een jaarlijks hostingplan

4. Systeem voor inhoudsbeheer

Waarom u het nodig heeft: Een CMS, of content management systeem, is wat u gebruikt om tekst, afbeeldingen, video’s, artikelen, enz. weer te geven op uw website. Hoewel een CMS niet verplicht is, zal het u tijd besparen en uw website veel efficiënter maken. Wat kost het? Afhankelijk van het CMS dat u kiest, kunt u op zoek gaan naar duizenden dollars voor een op maat gemaakte, of niets betalen met behulp van populaire zoals WordPress. Hoe vaak u ervoor zult betalen: Enterprise CMS systemen die kosten aanrekenen worden meestal jaarlijks gefactureerd.

5. Kosten voor website ontwerp

Om uw website esthetisch aantrekkelijk te maken, zult u een professioneel ontwerp moeten laten maken.
– Volledig herontwerp of nieuw ontwerp
Waarom u het nodig heeft: Als u een nieuwe website lanceert, of uw bestaande website heeft een make-over nodig, dan zult u wat geld moeten uitgeven om deze te laten ontwerpen (of herontwerpen) en testen. Wat kost het: De kosten voor het herontwerpen van een site variëren van ongeveer € 2.000 tot € 20.000, afhankelijk van wat voor soort website je hebt, welk CMS je gebruikt, en hoeveel maatwerk gewenst is. Hoe vaak u er een moet laten maken: Om de zaken fris en modern te houden, zouden alle websites ongeveer om de paar jaar een opfrisbeurt moeten krijgen.

– Thema ontwerp

Waarom u het nodig heeft: Sommige content management systemen, vooral WordPress, bieden thema’s waarmee u het uiterlijk en de opmaak van uw website onmiddellijk kunt veranderen. Dit kan heel handig zijn, maar het zorgt er ook voor dat onze lay-out lijkt op die van anderen die hetzelfde thema gebruiken. Wat kost het? Premium WordPress thema’s kunnen €200 kosten, afhankelijk van de functies. U krijgt verschillende tarieven om een exclusieve licentie op het thema te hebben, of om het persoonlijk te laten aanpassen. Hoe vaak u zult betalen? Uw thema moet om de paar jaar worden veranderd.


– Responsive Webdesign (RWD)

Waarom je het nodig hebt: In 2015 begon Google websites die mobiel-vriendelijk waren te bevoordelen door ze hoger te rangschikken dan websites die niet responsief waren ontworpen. Responsive websites kunnen opsporen op welk platform de website wordt gebruikt en kunnen de lay-out aanpassen aan de schermgrootte. Wat kost het? De meeste websites die vandaag de dag ontworpen zijn, zijn al responsive. Het upgraden van een ouder thema of website kan echter wel € 2.000 kosten. Hoe vaak u zult betalen: Het responsive maken van je website is een eenmalige klus.


6. Online Marketing

Nu je een basiskennis hebt van de kosten om een basis website te runnen, laten we een aantal van de functies analyseren die het waard zijn om extra voor te betalen. We zullen ons alleen richten op add-ons die bezoekers in klanten kunnen veranderen, uw online verkeer kunnen verhogen, en uw ranking in zoekmachines zoals Google kunnen verhogen.


BridgeDesign.nl is een WebsiteDesign bureau dat creatieve en effectieve websites bouwt.



– Zoekmachine Optimalisatie (SEO)


Waarom u het nodig heeft: SEO is niet langer optioneel.

In feite is het verplicht, vooral als u een commerciële website beheert. SEO is een reeks van taken die uiteindelijk bepalen waar uw website scoort in zoekmachines voor een bepaald trefwoord. Het idee is dat uw website hoog boven anderen websites rankt. Zo zien mensen als ze een zoekopdracht naar uw specialiteit wordt gedaan u als eerste. Hoeveel u zult betalen: SEO kosten variëren per bureau, maar het is een van de meer prijzigere uitgaven van alles wat verband houdt met het runnen van een website.

U kunt verwachten upfront kosten te betalen (waarschijnlijk tussen € 3.000 en € 9.000), naast een maandelijkse onderhoud vergoeding (ongeveer € 200 tot € 500 per maand, gemiddeld). Hoe groter uw bedrijf, hoe hoger de kosten zullen zijn. Hoe vaak u zult betalen: SEO is een voortdurende strijd, het is nooit een eenmalig iets. U moet een budget opzij zetten om te betalen voor een bedrijf die weten wat ze doen. Hoe geloofwaardiger ze zijn, hoe meer ze in rekening brengen. Het is beter om een bekwaam maar duur bedrijf te betalen voor hun optimalisatie-vaardigheden dan een goedkoper maar ineffectief bedrijf te betalen dat loze beloftes doet.


– Pay-Per-Click (PPC) reclame

Waarom u het zou moeten gebruiken?

U vindt PPC advertenties op de zijbalk van Google zoekmachine resultaten pagina’s. Bij de onderkant van YouTube video’s en op banners en footers op veel websites. De adverteerders krijgen een commissie, telkens als er op een advertentie wordt geklikt. Omdat ze zo wijdverspreid zijn en betaalde advertenties zijn gericht op specifieke groepen. Ze zijn effectief in het helpen van bedrijven krijgen meer verkeer. Of dat verkeer converteert naar verkoop is aan jou. Pay-per-click advertenties zijn een effectieve en snelle oplossing om verkeer te krijgen niet-organisch.  U betaalt voor elke advertentie waarop wordt geklikt. De kosten per klik zijn afhankelijk van hoeveel mensen bieden op hetzelfde zoekwoord waarvoor u probeert gezien te worden.

Als u wilt dat uw advertentie te zien is wanneer iemand een zoekopdracht doet voor “Makelaar” in de regio Utrecht. Maar er zijn 6-7 andere Makelaars die concurreren voor die dezelfde advertentie in uw regio. De aanbieder die bereid is het meeste te betalen kosten-per-klik zal hoger rangschikken dan de rest. De kosten zijn afhankelijk van hoeveel concurrentie je hebt in het gebied waar je je op richt. Prijzen kunnen variëren van €100 per maand tot €1.000 per maand, en hoger. Hoe vaak u zult betalen: U kunt zo lang als u wilt betalen voor PPC advertenties.


– Conversie Rate Optimalisatie (CRO)

Waarom u het zou moeten proberen?

Conversie rate optimalisatie kan website conversies verhogen met call-to-action (CTA) tactieken zoals landingspagina’s, nieuwsbrieven, sign-up sheets, buttons, en andere opties. De ene methode kan beter werken dan de andere. Dus het is het beste om te testen welke CRO het meest effectief is met de juiste A/B-tests. Hoeveel betaalt u: Een enkel A/B-testpakket voor CRO varieert over het algemeen van €300 tot €600. Hoe vaak u moet betalen?

Misschien wilt u betalen voor een compleet pakket om verschillende CRO-methoden uit te testen. Of betaalt u voor elke test afzonderlijk.


Copywriting

Waarom u het nodig heeft: Content die geschreven moet worden voor webpagina’s vereist copywriting. Sterke copywriting is een oproep tot actie op zich. Omdat het potentiële klanten aanmoedigt om u te zien als een leider in uw vakgebied. Slechte copywriting is duplicate content van uw eigen site of van die van iemand anders. 

Hoeveel u zult betalen: Als je copywriting diensten op individuele basis uitbesteedt, rekenen freelancers over het algemeen per woord. Sommige freelancers en bureaus bieden pakketten aan, die u voorzien van alle content die u nodig hebt tegen een goedkoper tarief. Zij kunnen extra kosten in rekening brengen voor het bijwerken van die pagina’s, en voor extra copywriting op verzoek. De kosten kunnen variëren van €5 per 500 woorden tot €500 voor meerdere pagina’s origineel geschreven werk. Hoe vaak u zult betalen?

Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die consistent bijgewerkte inhoud produceren. Vooral die met minimale fouten en een aanzienlijke hoeveelheid tekst. De kosten voor copywriting moeten dus maandelijks worden begroot, en moeten worden besteed aan een bekwame schrijver.


– Inhoud Marketing

Waarom u inhoud zou moeten creëren: Klanten hebben de neiging om bedrijven te bevoordelen die memorabele inhoud produceren. Je wint vertrouwen van de klant met vertrouwde informatie. Dergelijke content kan je maken door middel van blogs, video’s, social media beelden, grafieken, demonstraties, infographics, white pages, podcasts en andere vormen van multimedia. Hoeveel u zult betalen? Elke vorm van content-marketing verschilt, maar geen ervan is goedkoop. Infographics kosten minstens 500 euro om een enkele afbeelding te produceren, terwijl videoproductie tarieven van 3.000 tot 5.000 euro kan bereiken. Schrijvers rekenen meestal per woord, terwijl podcasts het gebruik van audio-apparatuur en een studio vereisen om vanuit uit te zenden. Hoe vaak u zult betalen: Hangt af van welke vorm van content-marketing je kiest, en hoe vaak je publiceert. Content moet regelmatig worden geproduceerd. Dus welke vorm u ook kiest, trek er een maandelijks budget voor uit.


– Sociale media

Waarom u het nodig heeft: Social media is een geweldig platform voor u om uw bedrijf creatief te promoten, zonder aan iemand te verkopen. U kunt laten zien wat u te bieden heeft op leuke en creatieve manieren, misschien door middel van humoristische memes, videobeelden, statistische infographics of zelfs een eenvoudige boodschap.

Soms promoot een bedrijf een aankomende verkoop exclusief op één vorm van social media om het de moeite waard te maken om te volgen. Het is ook bewezen dat het houden van wedstrijden op sociale media zorgt voor meer volgers en betrokkenheid. Bovendien is sociale media een platform waar klanten hun zorgen direct en publiekelijk kunnen uiten aan een bedrijf. Hoeveel u zult betalen: Er zijn vele vormen van sociale media, en het kan zijn dat u moet betalen om elke vorm te laten onderhouden en updaten. De inhoud op sociale media moet niet op alle netwerken identiek zijn, dus de tijd nemen om inhoud aan te passen kost u geld.

Maandelijks onderhoud en updates kunnen tussen de €250 per maand tot €2.500 kosten, afhankelijk van het bureau dat u gebruikt. 

Hoe vaak gaat u betalen?

Social media is een doorlopend project, dus er moet een maandelijkse vergoeding voor hebben. Als u ervoor kiest om wedstrijden te organiseren op sociale media, moet u ook rekening houden met de kosten van de prijzen.


Hoe kies je nou de beste website designer en laat je een website maken voor de beste prijs?

Als je de stappen hierboven het doorgelopen heb je waarschijnlijk al een beetje een prijsrange voor het laten maken van jouw website gevonden. Vervolgens zul je zien op het internet dat er nog steeds vele tientallen website bouwers zijn die in jouw prijs range vallen. Dan zul je moeten gaan kijken naar de stijl van de website bouwer.

Welk design spreekt je aan?

Spreekt de website van de website bouwer je aan? En heb je de portfolio bekeken, vind je deze website er goed uitzien?

Als het neerkomt op een verschil in bedrag en je hebt het gevoel dat de duurdere een betere optie is, dan zou ik gaan voor degene waar je het beste gevoel bij hebt! Met een goede website bouwer zul je immers voor een lange tijd contact blijven houden en ook nadat je website klaar is zult u af en toe voor vragen terecht willen bij uw website designer.

Wat kost het om een website te laten maken?

Je moet denken aan een prijsrange tussen de €700 en €4000. Voor deze prijs moet je zeker een website kunnen laten ontwerpen tot ongeveer 8 pagina’s die goed en mooi in elkaar zit. En daarnaast goed vindbaar is en waarmee je je klanten verstelt kunt laten staan!…….

Hoe lang duurt het om een website te maken?

Gemiddeld 6 weken om een goede & mooie website op te bouwen, maar dit is dus sterk afhankelijk van wat de klant allemaal wil. Een kleine website met een beperkt aantal pagina’s kost veel minder tijd dan een dynamische meertalige website van 8+ pagina’s.

Waar moet je op letten als je een site laat bouwen?

Denk in ieder geval aan deze volgende punten:

  1. Keuze domeinnaam. De juiste, beschikbare domeinnaam kiezen kan al een lastige opgave zijn. …
  2. Het juiste platform (CMS) systeem voor je nieuwe website. …
  3. Teksten maar ook afbeeldingen. …
  4. wat wil je met de website bereiken? . …
  5. Kies een goed kleurschema en lettertype. …
  6. Responsive design. …
  7. Navigatie binnen de website..

Hoe maak ik een nieuwe website?

Lijstje om een website te maken

  1. Plan je website en schrijf de ideeën allemaal op.
  2. Bepaal welke inhoud je op je website wilt.
  3. Koop je beschikbare domeinnaam, bijvoorbeeld via .com (maar je kunt je domeinnaam ook later nog kopen).
  4. Kies de beste website bouwer.
  5. Vervaardig de inhoud (afbeeldingen & tekst) voor elke webpagina.
  6. ……..
  7. ……..