Het is volkomen normaal dat je je hierover verward voelt.
De enorme verscheidenheid aan mogelijkheden die ons ter beschikking staan, en waaraan voortdurend nieuwe worden toegevoegd, kan nogal overweldigend zijn.
Inhoudsopgave
Beslissen over “de juiste business” voor u is over het verkleinen van uw opties tot een kleine handvol.
Mijn klanten raad ik altijd aan om deze eenvoudige drie-stappen vragenlijst te volgen. Voor de eerste vraag, maak een lijst. Voor de 2e en 3e vraag, elimineer de “onwerkbare” opties van uw lijst.
- In welke producten of diensten bent u deskundig?
- Waar bent u goed in?
- Waar heb je ervaring in?
- Waar heeft u kennis van?
- Wat voor oplossingen heb je gevonden of gecreëerd voor problemen waarmee je te maken hebt gehad?
- Wat voor ideeën of producten heeft u gemaakt om uw eigen leven te verbeteren?
Welke van deze producten of diensten kunt u zich veroorloven om aan te bieden?
Elimineer de opties van uw lijst die u niet de faciliteiten of de middelen hebt om te beginnen. Elimineer ook de opties die u zich niet kunt veroorloven tegen een voldoende concurrerende prijs aan te bieden.
Welke van de overblijvende producten of diensten heeft een goede markt?
Denk na over hoe verzadigd of concurrerend de markt is.
Is er een voldoende vraag in uw markt?
Vergeet niet dat wat goed verkoopt op de ene markt, misschien niet zo populair is in uw stad of dorp.
Op dit punt zou u een shortlist moeten hebben van zakelijke mogelijkheden die u realistisch gezien kunt nastreven. Er is geen goede of foute keuze wat betreft welke je kiest. Het kan een keuze zijn op basis van passie of interesse, het kan de minst riskante zijn, het kan de makkelijkst te starten en te runnen zijn, het kan een munt opgooien zijn. Het maakt niet uit hoe u uw keuze rechtvaardigt. Waar het om gaat is dat je duidelijk bent over je keuze en waarom je die hebt gemaakt. Kies er één en zet je er voor 100% voor in.
Als je niets op je lijst overhoudt, dan betekent dat gewoon dat er geen zakelijke mogelijkheid voor je beschikbaar is. Maar dat is niet erg! Laat je niet ontmoedigen! Je moet gewoon meer ideeën toevoegen aan je lijst voor de eerste vraag. Hoe doe je dat?
Stel jezelf bloot aan meer ervaringen.
Leer en verwerf nieuwe vaardigheden/kennis.
Experimenteer met zakelijke ideeën met een laag risico en een lage investering… zonder te verwachten dat ze van de grond komen, maar om van de ervaring te leren en inspiratie op te doen voor andere ideeën.
Blijf een gewone baan aanhouden.
Zelfs als u absoluut vastbesloten bent om zaken te doen, zal de ervaring die u opdoet met werken u helpen met ALLE 3 de bovenstaande punten.
Succesvolle ondernemers die goud vonden bij hun allereerste onderneming zijn zo zeldzaam zoals eenhoorns.
Het leven van een ondernemer omvat doorzettingsvermogen door een schijnbaar eindeloze reeks mislukkingen en problemen. De winnaars zijn degenen die voortdurend leren van mislukkingen en problemen oplossen.
Mijn allereerste bedrijf startte ik in 2008. Het hield geen stand. Na talloze andere mislukte ideeën, was het pas in 2014 dat ik eindelijk iets duurzaams opbouwde.
Hoe besluit ik welk bedrijf ik wil beginnen?
Hoe kies je het perfecte bedrijf om te starten?
Het is dezelfde vraag als “Hoe kies je de beste sport om een ster te worden”
Elk bedrijftak is moeilijk & zwaar. De beste tactieken zijn er over het algemeen op drie manieren:
- Geef geld uit en concurreer, versla iedereen.
- Heel vroeg iets opmerken en instappen, uitvoeren, het uitkristaliseren.
- Elk bedrijf opstarten is een sleur, zelfs voor het perfecte bedrijf.
In het algemeen kun je een van de vijf types van “sterke bedrijven” hebben
- Een handelaar
- Een winkel
- Een fabriek
- Een restaurant (wat in feite een fabriek en een winkel is).
- Kantoor-automatisering.
Al het andere “hangt ervan af”.
Ik lijk steeds mislukkingen te creëren of ondernemingen die zo weinig opbrengen dat ze ook mislukkingen zijn.
Hoe krijg je succes?
Bedrijven, vooral kleine bedrijven, gaan niet over de eigenaars. Het gaat om de klanten. De meeste mensen beginnen een bedrijf op basis van een idee waarvan we geloven dat het zeer gewild zal zijn op de markt. We geloven ook dat we dit doen om geld te verdienen. We hebben gehoord over bedrijven en winsten en hoe het allemaal draait om geld verdienen / Geld / Geld / Deze onzin is alles wat ze (de media) over lijken te praten.
Deze manier van denken is alomtegenwoordig op elke institutionele school waar ze lesgeven in zaken. Het probleem is dat kleine bedrijven en bedrijven twee heel verschillende soorten bedrijven zijn. Succesvolle kleine bedrijven zijn opgebouwd rond het oplossen van problemen voor hun klanten. Het bedrijf en de klant zijn aan elkaar gehecht. Onze klanten geven niet om wat wij hen willen verkopen, zij zijn alleen bezorgd over het oplossen van hun problemen. En als eigenaars van een klein bedrijf hebben we niet de middelen om onze ideeën op de markt te brengen.
Het interessante is dat middelgrote en grote bedrijven allemaal als kleine bedrijven zijn begonnen. Alleen zijn de problemen die zij oplossen van toepassing op grote groepen klanten. Maar ze beginnen met het oplossen van problemen van een klant.
Er zijn meer dan 28 miljoen bedrijven actief in de VS. Van dit aantal zijn 78% eenmanszaken, 17% micro-ondernemingen (bedrijven met 1 -10 werknemers) 4,5% KMO’s (kleine tot middelgrote bedrijven met 11 – 499 werknemers en .5% grote bedrijven met 500+ werknemers. (Census.goverment)
Zijn er woorden van zakenmensen die je kunnen helpen ondernemer te worden?
Slechts één woord…Doorzettingsvermogen. Een niveau van doorzettingsvermogen dat de meeste mensen de mond open zal doen laten vallen.
Een niveau van doorzettingsvermogen dat de meeste mensen zal doen opgeven en een 9-5 baan zal doen nemen.
Een niveau van doorzettingsvermogen dat is voorbehouden aan een echte ondernemer die zijn vaardigheden verbetert en iedereen om hem heen beter maakt.
Hoe kan ik mijn product laten maken en verkopen?
Dat hangt van het product af. Maar hier zijn een paar manieren:
Als het product iets alledaags is en al op grote schaal in omloop is (iets kleins, zoals een vork of een wijnglas of een muismat), dan kun je contact opnemen met een fabrikant via een site als Alibaba. De meeste fabrikanten zullen catalogi hebben van gelijkaardige producten die ze kunnen merken en naar u verzenden. Dit kost meestal ergens tussen de €3.000 – €10.000 voor een minimale bestelhoeveelheid (afhankelijk van de grootte, materialen, etc).
Als het product niet precies is zoals iets dat ooit is gemaakt, maar toch dichtbij, kunt u nog steeds fabrikanten contacteren zoals voordien, en een aangepaste vorm laten maken. Mallen kosten gewoonlijk ongeveer €500-€1000, en soms moet u grote hoeveelheden produceren om het de moeite waard te maken voor de fabrikant. Dat kan erg prijzig zijn.
Als uw product iets is dat nog nooit eerder is gedaan, neem dan contact op met een technisch ontwerper – gebruik bronnen zoals Upwork om dit goedkoop te doen – en laat hen uitzoeken hoe het logistiek in zijn werk zou gaan. Dan… zoals eerder… neem contact op met een fabrikant en laat het maken. Dit is waarschijnlijk het duurst van allemaal.
Voor digitale producten zoals apps, kan het nog steeds nodig zijn om technisch ontwerpers in te schakelen (tenzij je het zelf kunt), in welk geval de kosten voor hun tijd extreem hoog kunnen zijn.
Wat je ook doet, zorg ervoor dat je eerst je markt test. Begin met kleine hoeveelheden (niet meer dan een paar honderd stuks) en zorg ervoor dat er ergens vraag naar is. U kunt dit controleren op Amazon met een programma als JungleScout, of gewoon op Reddit of Instagram.
Een andere manier om de marktvraag te checken voordat u geld uitgeeft, is door een crowdfundingpagina te starten op een productgericht platform zoals Kickstarter of Indiegogo: Van concept naar markt met crowdfunding . Op die manier kun je eerst het geld inzamelen van potentiële kopers, en dan de goederen kopen, in plaats van het andersom te doen.
Wat betreft plaatsen om je producten te verkopen, de ‘sky is the limit’. Hier zijn een paar van mijn favorieten:
- Amazon – geweldig voor huismerk-producten
- eBay – oké voor wat detailhandel, maar vooral voor groothandel en aanbiedingen
- Shopify – een van de makkelijkste manieren ooit om een winkel online op te zetten
De eerste twee komen met hun eigen marketing kanalen, de derde zul je zelf moeten doen. Er zijn een aantal verschillende manieren om je nieuwe product onder de aandacht te brengen:
- Instagram – volledig visuele media en vrij gemakkelijk om een aanhang op te bouwen; geweldig voor nieuwe marketeers om hun boodschap uit te dragen
- Facebook en Google advertenties – betaal je weg naar roem
- Reddit – start gesprekken, breng het nieuws naar buiten
Oh en zorg ervoor dat je veel leuke boeken leest. Hier zijn een paar nuttige:
- The Four Hour Workweek van Tim Ferriss geeft tips over het creëren van lifestyle bedrijven, en schetst drop shipping/private label stijl business modellen
- The Lean Startup van Eric Ries introduceert de idee > bouw > analyse > iterate cyclus die door veel Silicon Valley startups wordt gebruikt
- The Design of Everyday Things van Don Norman geeft wat lijkt op gezond-verstand-maar-is-geen advies over het ontwerpen van coole producten.
Hoe kies je als ondernemer voor de beste online marketing strategie?
Iedereen wil groeien bedrijf en dromen van het bezitten van een grootschalige bedrijf. Ondernemers gebruiken altijd een aantal tactieken om hun bedrijf op te voeren, maar het gebeurt niet in een nacht. Door het schalen van uw online business bent u in staat om snelle groei te beheren. Er zijn verschillende strategieën zoals:
- SEO optimalisatie
- Profiteren van beoordelingen
- Sociale Media Marketing
- E-mail Marketing
- Google AD’s
- Facebook en Instagram marketing
- Een van de beste en effectieve tactiek is E-Mail Marketing
Waarom E-Mail Marketing?
E-mail marketing is een van de meest effectieve en beste manier om de doelgroep aan te trekken. Hier zijn enkele feiten over waarom e-mail marketing
Directe link naar betrokken publiek
E-mail marketing is een van de tactiek die het mogelijk maakt om berichten te sturen alleen degenen die zich hebben aangemeld om. Dus deze functie maakt het gemakkelijk om alleen de geïnteresseerde of betrokken publiek dat leidt tot een hoge conversie te bereiken.
Lage kosten
Een van de beste eigenschappen van e-mail marketing is de lage kostprijs. U betaalt geen portokosten, geen drukkosten en geen andere publicatiekosten. Er zijn veel bijna gratis tools om e-mail marketing effectief en professioneel te maken.
Gemakkelijk voor beginners
Als u een bedrijf start en op zoek bent naar effectieve marketing dan is het een perfecte tactiek voor u om uw inkomsten te verhogen. Omdat het een low cost functie heeft, kunt u beginnen met e-mail marketing. U kunt zelfs video’s, afbeeldingen en logo’s toevoegen om het beter te maken.
Gemakkelijk voor analyse
E-mail marketing heeft de speciale eigenschap dat u uw click through rate kunt volgen. En het helpt om te zien waar het fout gaat en hoe u het beter kunt maken
Iedereen kan de mail doorsturen
Bied speciale kortingen of promoties aan die meer klanten aantrekken. En de abonnees die geïnteresseerd zijn in deze aanbiedingen delen deze berichten met hun familie en vrienden
Bereik publiek van over de hele wereld in een mum van tijd
De wereld is het dorp van de wereld geworden. En internet heeft het gemakkelijk gemaakt om het publiek van over de hele wereld te bereiken. Door het verzenden van e-mails bereikt u het doelpubliek van over de hele wereld binnen een mum van tijd.
En hoe moet je het aanpakken als je in de toekomst meerdere bedrijven wil hebben.
Is het een slecht idee om meerdere kleine bedrijven te willen bezitten?
Hieronder wil ik een voorbeeld geven door de volgende anekdote:
“Ik beheer drie bedrijven,” zei “Jason” tegen me. Het was ons eerste gesprek, en er begonnen waarschuwingslampjes te branden.
“Vertel me over de drie bedrijven?” zei ik.
Jason zei: “Het eerste bedrijf is een softwarebedrijf dat ongeveer 5 euro dollar omzet draait. Het tweede bedrijf is een Software bedrijf met een omzet van ongeveer €1 miljoen. En het derde bedrijf is mijn advocatenkantoor.”
“Interessant,” antwoordde ik. “Hoeveel directe werknemers heb je in de drie bedrijven?”
Jason zei, “Laat me daar eens over nadenken.” Toen, na een lange pauze, zei hij, “17.”
“Wow. Dat is veel.”
Je moet jezelf een hefboom geven als je meerdere startups gaat managen.
“Denk aan je meerdere bedrijven als één groot bedrijf,” zei ik tegen Jason. “Elk van de bedrijven zijn dan als divisies van het hoofdbedrijf, gerund door jou.
“Idealiter wil je in elke divisie (de afzonderlijke bedrijven) een infrastructuur ontwikkelen, zodat je vrij bent om alle drie de divisies tegelijk te managen. De enige manier waarop dit zal gebeuren is als je het aantal directe werknemers dat je hebt vermindert.”
Jason knikte instemmend met zijn hoofd. “Ik weet het. 17 is te veel. Tot hoeveel moet ik het terugbrengen?”
“Mijn magische aantal is zeven,” zei ik. “Voor de meeste mensen loopt het meestal stuk als ze meer dan zeven directe werknemers hebben. Normaal heb je een management-team voor elk van de bedrijven. Mijn gok is dat dit nog niet is uitgebouwd.”
Jason realiseerde zich snel wat het echte probleem was. “Ik heb niet echt de teams die ik nodig heb, zodat zij de meer junior mensen kunnen managen. Dat moet ik zelf doen.”
Je hebt geweldige teams nodig bij elke startup.
“Ik ben niet verbaasd,” zei ik. “Wat je doormaakt is normaal als je maar één startup zou leiden.
“Het is vrij gebruikelijk dat ergens tussen de €1 miljoen en €10 miljoen omzet, je uiteindelijk je managementteam opbouwt. In jouw geval, moet je twee management teams opbouwen, misschien drie.”
“Ik snap het,” zei Jason.
Gelukkig, begreep Jason het echt. In de daaropvolgende maanden rekruteerde Jason de managementteams die hij nodig had. Langzaam, maar zeker, daalde het aantal directe medewerkers van Jason tot het magische aantal van zeven.
Bovendien, Jason stootte zijn advocatenkantoor af. Nu, had Jason tenminste een beheersbaar probleem.
Maar je moet waakzaam blijven om je invloed te behouden.
Ongeveer zes maanden later zei Jason: “Ik maak me weer zorgen, want mijn direct reports zitten boven de elf. Ik weet wat ik moet doen.”
Dat is de uitdaging voor u als CEO, ongeacht of u meerdere bedrijven leidt of één bedrijf. U moet beginnen te anticiperen wanneer u meer senior managers nodig hebt, en uw senior managers zullen meer managers nodig hebben, om uw hefboomeffect te behouden.
Kortom, het is een nooit eindigende strijd.
De beste CEO’s plannen vooruit, dus ze zijn voortdurend bezig met het werven of opbouwen van hun management talent pool.
Het vergt discipline om dit voor elkaar te krijgen. En u moet uw team leren om dezelfde discipline te hebben.
Hoe hard je het ook probeert, één van de startups zal het grootste deel van je aandacht opeisen.
Jason slaagde erin zijn directe werknemers terug te brengen tot zeven. Toen, gebeurde het onvermijdelijke.
Jason had het grote klasse probleem waar één van de bedrijven een hyper groei doormaakte, elk jaar verdubbelend in omzet. En, natuurlijk, ging tachtig procent van zijn tijd op aan het runnen van de groeiende startup.
Dat is niet erg. Zolang je de regel van zeven volgt, jezelf en je team blijft focussen op het aanwerven van toptalent, dan kan je meerdere bedrijven blijven beheren terwijl je opschaalt.