Stel jezelf deze vragen:
Inhoudsopgave
Heb je eigenlijk wel de passie om een bedrijf te beginnen ?
- Een idee, vergeet niet iets dat ook gek kan zijn, kan uitmonden in een onderneming.
- Je moet klaar zijn om te falen
- Natuurlijk een investering waar de meeste mensen het idee laten liggen als ze dit horen.
- Motivatie en bereid om hard te werken
- In deze tijd gaat het u nog niks kosten, tenzij de investering, sommige mensen denken dat het hebben van 2 of 3 mensen om de zaak te runnen en het hebben van een zeer groot gebouw de eerste vereiste zijn, maar het antwoord is NEE, het hangt af van het business model waarmee u begint, sommige vereisen mensen en een plaats sommige niet.
Vrijwel ieder persoon verlangt ernaar om in zaken te gaan. De waarheid is dat meer dan de helft van de onafhankelijke ondernemingen het vijfde jaar niet haalt. De overgrote meerderheid heeft geen idee van de verschillende interessante punten bij het starten van een ander bedrijf.
Het is enkel een verlangen om de controle te hebben dat velen ertoe aanzet om organisaties te beginnen. Zij hebben geen idee van het geld dat nodig is, het moeilijke werk dat zij moeten verrichten, de informatie en de ervaring die zij moeten verwerven, en het soort tolerantie dat zij moeten hebben, totdat hun bedrijf een bepaald niveau heeft bereikt waarop zij hun initiële investering kunnen terugverdienen of winst kunnen maken.
Ondernemersplan
Dit is een praktische stap-voor-stap gids voor het schrijven van een professioneel business plan
Elk bedrijf heeft een ondernemingsplan nodig, een plan om de verwachte en onverwachte kansen en obstakels in de toekomst het hoofd te bieden.
Heb een visie, een missie en een doel
Een ondernemingsplan is niet zomaar een document dat snel wordt geschreven, één keer wordt doorgegeven en vervolgens op een stoffige plank verdwijnt. Het is niet een enigszins aangepaste versie van een standaardsjabloon uit een handleiding of van een internetsite. Het opstellen van een ondernemingsplan is een intens gerichte activiteit. Het is een activiteit die vereist dat u eerlijk nadenkt over uw bedrijfsconcept, de zakelijke mogelijkheden, de concurrentie, de sleutels tot succes en de mensen die erbij betrokken zullen zijn.
Lees het uitgebreider op “een handleiding voor een onderneming”
Onderzoek en begin
Ondernemer Jan Beerepoot vertelt hier het volgende over:
Toen ik mijn eerste bedrijf startte, verdiende ik per ongeluk goed geld. Ik moest het sluiten wegens echtscheiding enz… en in werkelijkheid had ik er een puinhoop van gemaakt, want hoewel het winstgevend was, was het niet schaalbaar. Met andere woorden, hoe meer mensen ik in dienst nam, hoe minder geld ik verdiende.
Dus de tweede keer dacht ik dat het makkelijker zou zijn, maar het was veel moeilijker. Een deel van de reden is dat mijn eerste bedrijf per ongeluk geld opbracht, maar het was echt een ‘ongelukje’ en het had op geen enkele manier, in geen enkele vorm mogen werken. Ik kwam de juiste klanten tegen op het juiste moment en terwijl dat de hypotheek en mijn ex-vrouw afbetaalde, had ik niet echt geleerd wat bedrijven doet werken. En in het bijzonder, had ik niet genoeg geleerd over marketing omdat ik klanten had gevonden door puur geluk.
Dus de tweede keer is meer als een ‘eerste bedrijf’. En alles wat ik deed was onderzoek doen en het opstarten. Dat is alles wat ik deed.
Als je jezelf afvraagt “moet ik het risico nemen? Dat is een andere vraag. Een deel van mijn drang om een zaak te beginnen komt voort uit zelfmotivatie. Ik wil het echt, echt doen om verschillende redenen en dat is wat ik deed.
- Focus, er is een heelal beneden
- Schiet eerst, richt later. Het leren begint
- Schiet de eerste keer laag, maakt niet uit wie je bent
- Een idee moet worden gepland & een plan moet worden uitgevoerd
- Het vergt ervaring en inspanning om een idee te realiseren.
- Elk idee is een sport.
- Werk aan een idee, maak het af. Werk aan een ander idee.
- Begin. zodat je kunt stoppen met denken en beginnen met het te ervaren
- Alleen het idee dat je afmaakt is echt van jou!
Er bestaat niet zoiets als ‘EEN BESTE MANIER OM EEN BEDRIJF TE STARTEN’. Er zijn evenveel manieren om een bedrijf op te starten als er starters zijn. Je hoeft je geen zorgen te maken over het feit dat je geen zakelijke achtergrond hebt. Uit ervaring heb ik ontdekt dat we allemaal van nature een basiskennis hebben van de noodzaak van winstgevendheid bij elke vorm van transactie waarmee we ons bezighouden. En dat is in feite wat u als starter nodig hebt. Andere zakelijke kennis is goed, maar bij gebrek daaraan, sluit u zich niet buiten de startende ondernemer. Meer nog, u zult ze pas echt nodig hebben wanneer uw bedrijf groot begint te worden, tegen die tijd zou u persoonlijk de behoefte eraan al lang ontdekt hebben.
Wat het geld betreft, zou u moeten overwegen klein te beginnen en uw uitgaven tot het strikte minimum te beperken
Je moet niet verwachten dat je werkt als een normaal volwassen bedrijf. Wat taken betreft, moet u zelf veel multi-tasken, en alleen aanwerven waar u niet goed in bent. Zoek ook mensen die in uw bedrijfsvisie geloven en die niet in de eerste plaats bezig zijn met geld verdienen. Dit is niet erg gemakkelijk, maar u zult zeker zulke mensen vinden.
De meeste succesvolle topondernemers zoals Richard Branson, Steve Jobs, Bill Gates en vele anderen zijn begonnen zonder formele bedrijfsopleiding, en sommigen met heel weinig kapitaal. Begin gewoon hoe dan ook, en als je faalt na je eerste start, is er een veel grotere kans dat je succesvol zult zijn bij je volgende poging. Wees niet bang om te falen, vooral niet bij een eerste poging.
En vraag altijd om hulp als je die nodig hebt.
Iedereen kan een bedrijf beginnen. Dankzij de vooruitgang in communicatie en technologie is het gemakkelijker en goedkoper dan ooit. Hieronder volgen enkele manieren waarop u een bedrijf kunt starten:
Om de geldhindernis weg te nemen:
Door klanten gefinancierd model
Met dit model kunt u uw activiteiten financieren met contant geld van klanten.
Demo startup
Een concept waarmee u uw product en klanten op orde krijgt voordat u er echt geld aan uitgeeft.
Enkele middelen waarmee u uw advieskosten kunt verlagen:
Sjablonen
Er zijn juridische sjablonen die u kunt invullen om te besparen op de kosten van uw startup-advocaat. Door een deel van het werk zelf te doen, kunt u de factureerbare uren elimineren die uw advocaat nodig heeft om ze voor te bereiden.
Boekhoudsoftware
Het bijhouden van uw financiën binnen handbereik is een grote hulp en kostenbesparend wanneer het tijd is om belastingen in te dienen of iets te doen waarvoor uw financiële gegevens nodig zijn. Tegenwoordig kan financiële software in uw transacties worden geïntegreerd en geautomatiseerd voor een goedkoop maandelijks bedrag. Dit bespaart op het inhuren van een boekhouder en boekhoudkundige kosten.
Je consumenten ermee laten confronteren
U test uw product en uw markt voor weinig tot geen geld totdat u uw product en markt juist hebt. Je product-markt fit maken is wanneer je het juiste product voor de juiste klanten hebt gevonden. Dit zal gebeuren als een reeks tests die u zult construeren. U test opnieuw en opnieuw tot u grip bereikt. Dit betekent dat u het probleem, de wens of de behoefte van mensen hebt gevonden en de mensen hebt geïdentificeerd die deze problemen hebben.
Er zijn vele manieren om dit te doen. Een goede consultant of zelfs goede boeken kunnen u dat laten zien.
Om af te rekenen met de bedrijfs hindernis…
We leren door te doen. Iedereen die een nieuw bedrijf start, of hij nu ervaring heeft of niet, moet al doende leren. Elk nieuw bedrijf is anders en het zal altijd een leerproces zijn. Kortom, of je ervaring hebt of niet, is geen indicator of je bedrijf succesvol zal zijn of niet. Hoe goed u kunt leren aanpassen en die nieuwe kennis kunt toepassen is een betere indicator.
Stappenplannen en gidsen
Er zijn tal van routekaarten en gidsen die u op zijn minst een idee van richting kunnen geven. Niets zal je op een granulaire manier kunnen sturen (behalve consultants, zie hieronder), maar je kunt op zijn minst wat begeleiding krijgen om bepaalde pijnlijke fouten te vermijden. Alle goede boeken geven je de tools, concepten en informatie die je nodig hebt om je idee van de grond te krijgen.
Consultants voor startende ondernemingen
Consultants moeten zorgvuldig gekozen worden, maar een goede kan je echt helpen op je weg van idee tot schaalvergroting van je bedrijf en er echt iets van maken. Kies er een met kosteneffectieve oplossingen en transparante prijzen, zodat u het kunt budgetteren. Het kan het verschil betekenen tussen een dramatisch succes en break-even of zelfs een mislukking.
Doe een marktonderzoek
Probeer te weten wat de mensen in uw omgeving nodig hebben en waar ze naar hunkeren. Als u de gegevens hebt, onderzoek dan nu producten die als warme broodjes zullen verkopen, uw geduld zal in dit stadium op de proef worden gesteld. Test run, door het uitgeven van 20% van uw kapitaal. Zodra het begint te versnellen, onderzoek nu voor dingen die onbekend is in uw gebied, maar bruikbaar en koopwaardig op de andere gebieden. Introduceer de nieuwe producten aan de mensen. Beperk uw zaken tot eerste levensbehoeften en algemene diensten. Waag u niet eerst aan ambitieuze projecten, maar verdien uw weg naar de top. Vraag ook niet te veel, hanteer een marge van 10% op uw producten. In dit geval, houdt u uw concurrenten buiten. Tenslotte, geef nooit de identiteit van uw leverancier prijs, houd een laag profiel van uzelf…
Er geen specifiek bedrijf om mee te beginnen. Je kunt letterlijk met alles beginnen, op elk gebied en zelfs zonder geld of met heel weinig geld.
Om te beginnen, zoek uit wat je graag doet en wat binnen je vaardigheden ligt.
Het maakt niet uit welk gebied het zou kunnen zijn, zoals het vinden van de perfecte een voor jou. Het kan iets te maken hebben met muziek, eten of iets anders.
Probeer dan aan te haken bij iemand die het goed doet op dat specifieke vakgebied, op deze manier kun je wat geld verdienen en daarnaast doe je een hoop ervaring op, wat veel waardevoller is.
Nadat je dit deel hebt opgelost en als je een gebied hebt gekozen dat je leuk vindt en waar je graag mee werkt dan moet je veel geleerd hebben, zelfs in een korte periode van tijd. Misschien wel beter dan hoe de anderen het doen.
Nu komt het belangrijke deel, je weet hoe de markt werkt. Je weet hoe anderen het doen en wat zijn de nadelen. Zoek iets uit dat ontbreekt en dat u kunt bieden of iets dat niet veel mensen aanbieden of misschien iets dat iedereen doet maar de mensen zijn niet tevreden en u kunt het beter doen. Begin in het begin te werken om anderen te behagen, want mond-tot-mondreclame is de beste marketing die een nieuw bedrijf kan krijgen. Bouw een loyale klantenkring op en je zult goed zijn om te gaan.
Als je dit doet ben ik er vrij zeker van dat je behoorlijk zelfverzekerd zult zijn en geen nieuweling zult zijn wanneer je begint met wat je ook wilt beginnen.
Overweeg ook zeker dit, voordat u met uw bedrijf begint:
*ken uw concurrenten en voeg iets bijzonders toe aan uw zaak dat uw concurrenten niet hebben, waardoor hun klanten naar uw kant zullen worden afgeleid
*Zorg voor een goede locatie die makkelijk bereikbaar is voor uw klanten
*Verkoop nooit op krediet want het is één van die dingen die zaken ruïneren
*Wees standvastig.
*Geef nooit op. Het zal tot een punt komen waar het lijkt dat dingen niet werken, u zult willen stoppen, maar denk altijd aan de moedige stap die u nam om te zijn waar u bent, gewoon om het vuur brandend te houden.
Het starten van een bedrijf of elk nieuw avontuur vergt een zekere mate van investering. U kunt klein beginnen en opschalen naarmate uw producten of diensten populairder worden en een nieuw publiek bereiken. Hoe klein ook, u zult zeker geld nodig hebben om eerst in uzelf te investeren – om nieuwe vaardigheden te leren of bestaande vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om uw bedrijf soepel te laten draaien.
Daarnaast zijn er opstartkosten zoals de aankoop van software, reclame en als u in fysieke producten handelt, hebt u een initiële investering voor voorraad nodig voordat er kredietlijnen van uw leverancier beschikbaar komen. Het eenvoudige en duidelijke antwoord is dat u geld nodig hebt om geld te verdienen, maar het hoeft niet overdreven veel te zijn. U kunt klein beginnen volgens uw budget en op-schalen door de winst te herinvesteren in het bedrijf om uit te breiden en groot te worden.
Dingen die je nodig hebt, naast geld, om een succesvol bedrijf te beginnen zijn onder andere:
- Gezond verstand.
- Het vermogen om kritisch te denken.
- Het vermogen om goed te werken en met anderen om te gaan.
- Het vermogen om je personeel op te bouwen en te motiveren.
- inzicht in de huidige, toekomstige en nog te verwachten overheidsvoorschriften en de gevolgen daarvan voor uw onderneming.
- Minstens een basiskennis van financiën en belastingen… u kunt een goede accountant inhuren om de lege plekken in te vullen.
- Het vermogen om in de toekomst te kijken en de positieve en negatieve gevolgen van uw acties en de acties van anderen te evalueren.
De wil om zes tot zeven dagen per week, twaalf tot twintig uur per dag te werken, gedurende de eerste vijf tot tien jaar, om ervoor te zorgen dat uw bedrijf er alles aan doet om de beste te zijn die het kan zijn.
De mogelijkheid om in je vrije tijd, of wanneer je tijd doorbrengt met je geliefden en anderen buiten het werk, te ontspannen en je even niet met zaken bezig te houden.