Handleiding voor een Start-up idee/ idee om eigen bedrijf te beginnen

Deze aanpak zal u helpen bij het bedenken van een solide eigen bedrijf.

Dit stappen-plan-artikel is zeker de moeite waard om uit te printen of om met mensen te delen

Het is onderverdeeld in 5 stappen om de voortgang te vergemakkelijken door middel van een systeem dat in totaal ongeveer 30-40 uur in beslag zou moeten nemen en te voltooien in een week of twee, als je het allemaal doet.

Voeg strengheid en discipline toe aan uw brainstorm- en idee-evaluatieproces:

Stel lijsten samen van potentiële klanttypen en bedrijfs- of prijsmodellen.

Evalueer de mogelijkheden waar deze lijsten elkaar overlappen.

Verlaat vervolgens uw ivoren toren en evalueer de beste ideeën met echte potentiële gebruikers, klanten of leveranciers.

Zo vergroot u de kans op succes en verspilt u minder tijd, zelfs als u van uw oorspronkelijke idee afstapt.

Voorwoord: Er zijn zeker eenvoudigere antwoorden zoals, “kies een gebied dat trending is”, “zoek een grote markt die in 10 jaar niet veranderd is”, of “zet je hobby om in een bedrijf”. Helaas zijn deze niet bijzonder nuttig, en aangezien deze vraag vaak in discussies naar voren komt, wilde ik mijn gedachten op een meer uitgebreide manier op papier zetten.

Ook, terwijl dit antwoord het ideële deel van de reis behandelt, houd in gedachten dat het implementeren van het idee het moeilijke deel is.

Drie paden naar een nieuw bedrijfsideeën

1. 1. Het spontane idee eigen bedrijf:

Het komt in je op als je onder de douche staat, in de auto rijdt, met vrienden praat of een krabbel zet tijdens een vergadering. De puntjes komen plotseling op een nieuwe manier bij elkaar en je hebt een openbaring … je plotselinge inzicht is verrassend en opwindend, en de waarde van dit nieuwe idee lijkt overduidelijk. Je kunt niet geloven dat niemand anders daar eerder aan gedacht heeft!

Dus ga je online en porren rond … en … de meeste van de tijd blijkt dat iemand heeft dat al bedacht. Maar, je zou het nog steeds beter kunnen doen… dus je blijft er over nadenken en een dag gaat voorbij, en je begint je een aantal problemen te realiseren. Je deelt het met een paar betrouwbare vrienden en krijgt feedback over een heleboel dingen waar je nog niet aan gedacht had (bv. niemand betaalt ervoor, het is een kleine markt, enz.). Het zou een geweldig idee kunnen blijken te zijn, maar je weet het niet, je hebt een goede baan, en het is onbekend terrein…dus je laat de droom langzaam wegsterven. Kop op, dat was waarschijnlijk de juiste beslissing.

2. Het insider idee eigen bedrijf:

Misschien heb je de afgelopen 7 jaar software gebouwd voor luchtvaartmaatschappijen en heb je gemerkt dat er een aantal gaten in de product stack of problemen met de manier waarop uw bedrijf brengt het op de markt. U wijst uw bazen op deze tekortkomingen, maar er zijn andere bedrijfsprioriteiten en er verandert niets. Of, stel dat uw bedrijf leveranciers veel geld betaalt om bepaald werk te doen, maar niemand lijkt ooit tevreden met de resultaten….en u ziet een manier om het beter te doen voor minder. Of, misschien was je er getuige van dat je bedrijf een geweldig nieuw product of functie afwees, niet omdat het testen geen gebruikersinteresse aantoonde, maar om politieke of organisatorische redenen.

Je ziet een kans om het zelf te doen, dus je begint bij te werken aan een oplossing. Je verzamelt meer specifieke informatie, praat met vertrouwde collega’s en contacten in de industrie, en bepaalt de haalbaarheid van het oplossen van het probleem. Het mooie is dat je al veel kennis hebt en goed gepositioneerd/netwerkt bent in het bedrijfsleven… dus veel succes!

3. Het weloverwogen idee:

In dit geval begin je niet met een bedrijfsidee. In plaats daarvan begint u met de wens om een nieuw bedrijf op te zetten en ondernemer te worden. Misschien ben je klaar om je baan op te zeggen en er helemaal voor te gaan, of om gewoon achter je bureau te beginnen… maar je bent op zoek naar het juiste bedrijfsidee om na te streven (dat kan een bedrijf zijn dat gerelateerd is aan je werkomgeving of industrie, zoals in #2).

Terwijl de eerste twee paden onbedoeld kunnen gebeuren, is de derde voor mensen die weten dat ze een bedrijf willen starten, maar hun idee nog niet hebben. Als u in de derde groep valt, dan is dit antwoord voor u.

Het weloverwogen idee voor een bedrijf

Ideeën hebben is leuk en bevrijdend, maar het is het makkelijke deel van het proces. De uitvoering van je idee scheidt het kaf van het koren en dat is waar de meeste mensen falen. Dat gezegd hebbende, met het juiste idee op de proppen komen zal uw kansen op een succesvolle uitvoering vergroten. Dit systeem zal je helpen dat goed te doen.

Stap 1 – Beslis wat je belangrijkste motivatie of persoonlijk doel is om hieraan te beginnen (1 uur)

Bijvoorbeeld, wil je een:

Leuk of hobbymatig bedrijf (bijv. armbandjes maken om op Etsy te verkopen (product))

Parttime lifestylebedrijf dat voltijds kan worden (bv. een wijnbeleggingsclub runnen)

Voltijdse startup die hoopt op een overname in 3-5 jaar (bijv. Het is als Airbnb (product) voor vissen, snap je?)

Groot bedrijf met positieve cashflow (bijv. B2B import en levering van meubels)

Een weg naar geloofwaardigheid in de industrie en netwerken in plaats van financieel gewin (bijv. een uitwisseling voor het schrijven van scenario’s en het trainen van collega’s voor aspirant-schrijvers van komedies)

Maak een nieuwe spreadsheet en schrijf je doel op in het eerste tabblad. Het lijkt nu misschien overdreven, maar als je een pauze neemt van dit project, wil je het als referentiekader kunnen gebruiken als je het weer oppakt.

Stap 2 – Omkader het probleem (2 uur)

Als je probeert om een lijst met ideeën op te schrijven, zul je waarschijnlijk niet tevreden zijn met het resultaat. U zult waarschijnlijk vastlopen na een handvol ideeën, en wat u bedenkt zal gebaseerd zijn op uw voorkeuren… d.w.z., als u een gamer bent, zult u ideeën hebben voor games. Als je werkt in cloud computing, zul je ideeën hebben voor nieuwe benaderingen, enz. Dit is niet slecht, maar wel beperkend.

Doe in plaats daarvan een bewuste poging om je eigen brainstorming te vergemakkelijken.

Maak in de spreadsheet die u in stap 1 hebt gemaakt een nieuw blad aan en typ in de eerste kolom een lijst van 15-20 verschillende categorieën van klanten/publiekstypes. Begin niet met de gebruikelijke demografische beschrijvingen zoals, “18-35 jarigen in stedelijke omgevingen die meer dan €100k per jaar verdienen”. Gebruik in plaats daarvan beschrijvende zinnen die staan voor specifieke groepen consumenten en/of bedrijven met unieke uitdagingen en behoeften. Deze zijn gemakkelijker te conceptualiseren en dus nuttiger en bruikbaarder voor het genereren van ideeën.

Begin met een aantal die betrekking hebben op uw persoonlijke interesses, hobby’s, ervaring of professionele netwerk, maar beperk u daar niet toe. Enkele voorbeelden zijn verzekeringsagenten, cyclische lijners, ex-pats in Azië, nieuwsjunkies, mensen die meer dan 3 keer per week uit eten gaan, pas afgestudeerden, huismoeders, wijnmakers, oprichters van startups die geld inzamelen, jeugdsportteams, bedrijven op beurzen, weddingplanners, gamers, gezondheidsfreaks, softwareontwikkelingsbureaus, enz. Als je er niet genoeg kunt vinden, verruim dan je blik tot specifieke sectoren, zoals openbaar vervoer, dating, onroerend goed, enz. Als u achter een specifieke geografie aangaat, noem die dan (b.v. ex-pats in Azië).

Vervolgens typt u op de eerste rij van uw spreadsheet de bedrijfs- of prijsmodellen (d.w.z. het soort bedrijf) die u op deze klanten/klanten zou kunnen toepassen. Er is geen exact goede of foute aanpak, en ik gebruik de term “businessmodel” hier zeer ruim. Niet alle modellen zullen op elke groep van toepassing zijn en enige overlapping is niet erg. Onthoud dat je dit doet om je te helpen bij het brainstormen en vergelijken van nieuwe business ideeën, niet om een expert te worden op het gebied van business modellen.

Bijvoorbeeld abonnementen, productbundeling, risicobeheer/verzekering, veilingen, wederverkoop/classificatie, peer-to-peer uitwisselingen, uitbesteding van niet-kerntaken, freemium, reclame-ondersteunde inhoud, nieuwe productontwikkeling, after-sale care, dagdeals (met korting in de voorverkoop), collaboratieve consumptie (denk aan AirBnB), snelle evaluatie/matching (bijv. Tinder), innovatie van verkoopkanalen, leadgeneratie en verwijzingen, marktplaats, makelaardij, BI/CI-oplossingen, community, enz. (meer hier: TechCrunch business modellen)

Stap 3 – Genereer bedrijfs ideeën (4-6 uur)

Je spreadsheet is nu een raster met klant-/publiekstypes aan de zijkant en bedrijfs-/prijsmodellen aan de bovenkant. Elk vakje waar de twee lijsten overlappen is een plek om ideeën te brainstormen. Ga door elk vakje in dit raster. Je kunt veel van de vakjes in een paar seconden weggooien (bv. Business Intelligence voor huismoeders?), maar het is de moeite waard om ze allemaal in overweging te nemen, want je zult onvermijdelijk op ideeën komen die je niet had verwacht.

De gemakkelijkste manier om dit te doen is kolom per kolom te gaan. Kies een business- of prijsmodel, denk aan een paar bestaande bedrijven die het gebruiken, en besteed 5 minuten aan het lezen over hen om je in die ruimte te verdiepen. Pas het vervolgens toe op elke potentiële klant of publieksgroep: hoe zou het passen? Wat zijn hun prioriteiten, wat zit hen in de weg, waar verspillen ze tijd of geld, waar zijn ze van afhankelijk? Blader door discussiefora waar ze aan deelnemen of waar ze besproken worden. Kijk wat ze belangrijk vinden, waar mensen over klagen. Zoek online naar andere bedrijven die al concurreren om hen producten en diensten aan te bieden. Wat zijn dat?

Het doorlopen van de eerste kolom zal de meeste tijd in beslag nemen, omdat u gaandeweg meer te weten komt over elk van de 15-20 klanttypes. Daarna gaat het sneller.

Telkens wanneer u een doel hebt bedacht, typt u dat in het overeenkomstige vakje. Bijvoorbeeld, het verstrekken van after-sale customer management voor retail verzekeringsagenten? Of een schuldveilingbedrijf voor startups die zaaikapitaal willen aantrekken? Typ het in.

Opmerking: U kunt meer dan 2 ideeën in een vak hebben. Om een nieuwe regel in een cel toe te voegen typ Alt-Enter voor Excel op PC, Option-Command-Enter voor Excel op Mac, Ctrl-Enter voor Google Docs op Mac

Probeer ten minste 6 goede ideeën te bedenken. Maak vervolgens een ander tabblad in je spreadsheet en maak daar een lijst van al je ideeën. Naast het opschrijven van de ideeën zelf, moet je voor elk idee het doel, de doelgroep(en) en het model (de modellen) vermelden. Deze zullen in de loop van de tijd veranderen, maar het is goed om te beginnen met iets waar je naar toe kunt werken.

Stap 4 – Ideeën evalueren en beperken (3 uur)

De volgende stap bestaat erin uw lijst van meer dan 6 ideeën te evalueren aan de hand van een reeks criteria die u zullen helpen de meest veelbelovende drie te selecteren. Bijvoorbeeld:

Je ervaring en connecties: Heb je ervaring in deze branche of met soortgelijke bedrijven? Heb je goede connecties met vrienden of familie die in deze sector actief zijn? Zijn er voordelen of nadelen?

Afstemming op doelstellingen: Hoe goed sluit dit aan bij uw oorspronkelijke doel? Zijn de initiële kapitaalkosten verenigbaar met het niveau van de investering die u in deze onderneming wilt doen?

Marktkansen: Hoe groot is deze markt en hoe uniek of gedifferentieerd is uw aanpak? Houd rekening met concurrentie, maar laat u niet ontmoedigen door de aanwezigheid van concurrentie. Het is een bevestiging dat de ruimte interessant is. Er zijn ook genoeg bedrijven geweest die markten hebben verstoord waarvan anderen dachten dat ze al opgelost waren, zoals:

  • Google … na Altavista, Metacrawler, Lycos, enz.
  • Facebook … na Friendster, MySpace
  • Uber … na Yellow cab, zwarte auto diensten, Taxi Nederland enz.
  • Gmail … na Yahoo!, Hotmail, enz.
  • iPhone … na Blackberry, Nokia, Windows Mobile

Je hebt waarschijnlijk geen tijd om je in 10 ideeën te verdiepen, dus het is zowel wetenschap als kunst om dit te beperken. Wat zegt je gevoel je, wat zou leuk zijn, waar voel je je het meest op je gemak en waar heb je het meeste vertrouwen in?

OPTIONELE STAP: Om meer wetenschap toe te voegen, probeer enkele van deze criteria te kwantificeren.

Voeg daartoe een kolom toe aan het tabblad Ideeën, één voor elk criterium. Geef vervolgens voor elke nieuwe kolom een score van 1 tot 5, waarbij 5 de beste score is. Dus, voor “Afstemming met mijn doel”, betekent een 5 dat het perfect aansluit, en een 1 betekent dat het helemaal niet aansluit (bv. je doel is om een leuke hobbybusiness te creëren, maar het idee is om offshore ontwikkelingsdiensten te verkopen aan technologiebedrijven in de VS).
Maak je geen zorgen als je niet zeker weet of iets een 3 of een 4 is, ga gewoon op je gevoel af of doe 5 minuten online onderzoek. Blijf vooruit gaan, blijf hier niet steken in het onkruid.
Als je klaar bent, tel dan de scores bij elkaar op en sorteer je lijst op de som van deze scores. In theorie geldt: hoe hoger de score, hoe interessanter het idee voor je moet zijn.

Als je klaar bent met het evalueren van je ideeën, leg je ze voor aan een paar vrienden die je vertrouwt, en beperk je de lijst tot de drie die het meest veelbelovend lijken. Als je de optionele scorestap doet, heb dan niet het gevoel dat je de drie met de hoogste score moet kiezen.

Opmerking – we hadden deze criteria eerder in stap 2 kunnen gebruiken om de lijst van doelgroepen en bedrijfs-/prijsmodellen in te perken, maar dat zou het creatieve proces te ver in het begin hebben beperkt (d.w.z. vóór het brainstormproces), dus ik stel voor om te wachten.


Stap 5 – Diep graven in die 3 ideeën (20-30 uur gedurende een week of twee)

Gefeliciteerd, je hebt 3 solide ideeën bedacht! Nu is het tijd om uit je ivoren toren te stappen en te beginnen met het verkrijgen van informatie en feedback op straatniveau. Er zijn drie basisstappen om dit te doen (d.w.z. 5_a, _b, en _c) die algemeen genoeg zijn om op de meeste soorten ideeën van toepassing te zijn.

Even terzijde: op dit punt vragen mensen: “Als ik mijn idee met veel mensen deel, zal iemand het dan niet stelen?” Het antwoord is mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Zoals eerder vermeld, zijn er veel startup ideeën maar weinig mensen met de tijd, energie of know-how om ze uit te voeren. De voordelen van het krijgen van goede feedback in een vroeg stadium wegen op tegen het risico dat iemand het zal stelen. Dus, vertel het niet aan mensen waar je niets aan hebt, en vermijd het te vertellen aan directe concurrenten die in een positie zijn om het zelf te doen, of om je te blokkeren om het te doen, maar maak je over het algemeen geen zorgen. Gerelateerde vragen / blog posts:

  • Zal een VC of Angel mijn idee stelen?
  • Hoe kan ik er zeker van zijn dat mensen mijn idee niet stelen tijdens een pitch?
  • Zal iemand mijn startup idee stelen?
  • Waarom je je startup idee niet geheim moet houden

5_a. Word slim(er) (6-8 uur)

Je zult je ideeën 10x sneller kunnen evalueren en verfijnen door gesprekken aan te gaan met echte potentiële klanten, gebruikers en partners. Maar als u deze onvoorbereid ingaat, zult u de verkeerde vragen stellen, misplaatst overkomen en uw kans en hun tijd verspillen.

Dus, voordat u investeert in enquêtes, koffieklets of informatievergaderingen, moet u op de hoogte zijn van de basisprincipes van de sector waarop u zich richt. Als je jezelf een 5 hebt gegeven in de categorie “Ervaring en connecties” in Stap 4, kun je dit overslaan. Zo niet, investeer dan 2-3 uur per idee.

Opmerking – maak gedurende dit proces gedetailleerde aantekeningen. Maak een nieuw tabblad voor elk van je ideeën, of een geheel nieuw document; het maakt niet echt uit, zolang je maar dingen kunt opschrijven. Hou bij met wie je gesproken hebt, wie je gemaild hebt, wie je feedback gegeven heeft, enz. Geloof me, je zult blij zijn dat je dit allemaal hebt opgeschreven.

Dit zal waarschijnlijk een paar dagen duren. Op zijn minst zou ik:

Bel of e-mail slimme vrienden en familie om hun mening te weten te komen (LinkedIn is een geweldig hulpmiddel hiervoor).

Geef ze een 10.000 helicopter-view van uw idee en vraag om hun mening. (Maak goede aantekeningen tijdens of direct na het gesprek; vertrouw hiervoor niet op je geheugen).
Vraag ze wat ze het grootste probleem vinden, anders zeggen ze misschien alleen maar aardige dingen.
Als ze in uw branche zitten, vraag dan of ze andere bedrijven in uw branche kennen, wat ze denken dat er kapot is, enz.
Vraag hen met wie ze zouden praten als ze jouw idee hadden. Vraag hen met wie ze zouden praten als ze jouw idee hadden. Vraag of je informatieve interviews kunt krijgen met die mensen.

Praat met potentiële investeerders indien mogelijk

Het hoeven niet de mensen te zijn die daadwerkelijk in uw bedrijf zullen investeren, maar in deze fase heeft u idealiter een persoonlijke relatie met hen. Positioneer uw gesprek als op zoek naar advies om een beslissing te nemen, niet hun geld.
Iedereen die je kent die aan angel investing, VC, M&A, enz. doet, zal een getraind perspectief hebben.

Doe veel online onderzoek.

Bijvoorbeeld:

Zoek uit wie concurreert in deze ruimte, en voeg ze toe aan je spreadsheet.
Lees hun websites, bekijk hun video’s, en zoek ze samen op, bijvoorbeeld, “Windows EN Android EN iPhone”. Deze zoekopdrachten leveren artikelen en blog posts op die de industrie in bredere zin analyseren, en bieden een nuttig perspectief en ontdekken concurrenten die je hebt gemist. Bijv. “Windows, Android en iPhone versus Blackberry”.
Blader op Wikipedia om industrie woordenschat en organisatie te leren.

Bepaal externe afhankelijkheden

Misschien hebt u gegevens nodig. Zijn die gratis of betaald beschikbaar, of moet u ze zelf delven, enz.
Heb je bepaalde fysieke materialen, machines, enz. nodig die moeilijk te verkrijgen zijn?
Heeft u vergunningen of overheidsgoedkeuringen nodig?
Moet u specialisten in dienst nemen die bijzonder moeilijk te vinden en te werven zijn?
Dure apparatuur?
Moet u een aanzienlijk bedrag aan externe financiering aantrekken alleen al om te kunnen beginnen, omdat er hoge kapitaalkosten zijn?
Enz.

Nu bent u slim genoeg om de intelligente gesprekken te voeren met mensen in uw toekomstige industrieën, en u hebt waarschijnlijk ook uw ideeën verbeterd en verfijnd. Woohoo, je komt dichter bij “de ware”.

Op dit punt zouden veel mensen iets kiezen en tijd investeren in het “creëren” van hun bedrijf. D.w.z. een bedrijf oprichten, een naam kiezen, een domein veilig stellen, een logo ontwerpen, visitekaartjes drukken, hun titel uitzoeken, enz. Hoewel deze dingen aanvoelen als vooruitgang in de richting van een “echt bedrijf”, zijn ze op dit punt een onnodige afleiding. Het is veel verstandiger om die energie te besteden aan het valideren van je idee, zoals testen met echte klanten, concurrenten ontmoeten, prototypes namaken, enz.

5_b. Praat met potentiële klanten, concurrenten en industriepartners die u niet persoonlijk kent (5-10 uur)

Voordat u uw hart en ziel in een nieuwe onderneming steekt, moet u het buiten uw vrienden- en familiekring valideren. Is dit een oplossing voor een echt probleem voor potentiële gebruikers of klanten? Zouden ze bereid zijn om ervoor te betalen… of hebben bedrijven wel budget voor wat u aanbiedt? Nogmaals, de manier waarop dit in zijn werk gaat hangt af van het type bedrijfsidee dat je hebt (bv. een broodjeszaak beginnen vs. kantoorbenodigdheden leveren vs. peer-to-peer verzekeringen), maar hier zijn enkele algemene benaderingen die ik zou aanraden.

Voer een online enquête uit

Snelle manier om een relatief grote steekproef van antwoorden te krijgen van uw doelklanten of publiek.
Er zijn waarschijnlijk anderen, maar Google Surveys is heel eenvoudig te gebruiken en het stelt u in staat om gemakkelijk antwoorden te beperken tot uw doelgroep (bijvoorbeeld, mensen die levensverzekeringen kopen).
Het kost u een paar honderd dollar per enquête. Een goedkoop alternatief is om het concept op een discussieforum of Quora te plaatsen om feedback te krijgen.

Praat met uw potentiële klanten/publiek

Als u zich richt op consumenten, zoek dan uit waar zij tijd doorbrengen en ga daarheen om hen vragen te stellen (bijv. bepaalde buurten of coffeeshops, concerten, sportevenementen, conventies, enz.) Als je in een coffeeshop belandt, print dan een bordje voor op de achterkant van je laptop met de tekst “Jouw feedback op mijn idee voor een gratis latte”!
Als je je op B2C-bedrijven richt, benader ze dan als een klant en stel ze een paar vragen. Koop iets als ze detailhandel verkopen.
Als je je richt op B2B-bedrijven, e-mail ze dan of ga naar conferenties die zij bijwonen, enz. Probeer een informatief interview te krijgen met als uitgangspunt dat je werkt aan het verbeteren van de industrie en iets waardevols voor hen doet, dus je hebt hun expertise en advies nodig. Mensen vinden het leuk als anderen om hun ‘expertise’ vragen.

Praat met leveranciers

Dit is relatief eenvoudig, aangezien u een potentiële koper bent en zij uw bedrijf willen.
In een vorige stap hebt u de externe afhankelijkheden geïdentificeerd die u zult willen nemen, d.w.z. wat u moet kopen vs. bouwen, en enkele mogelijke leveranciers. Maak afspraken met hen.

U moet uw veronderstellingen te controleren, en terwijl veel van de details beschikbaar zal zijn op hun website, informatie over prijzen, toegangsbeperkingen, enz., is vaak niet, dus je zult willen e-mail of bel ze om details te krijgen.

Probeer voor elk item met meer dan 1 aanbieder te spreken, zodat u prijzen kunt vergelijken en kunt zoeken naar verschillen of overeenkomsten, die u veel over de industrie zullen vertellen.

OPTIONEEL – Begin met verkopen voordat je iets te verkopen hebt

Sommige mensen noemen dit het doen van een “rookgordijn test”, en de mechanica van het echt afhangen van de business idee. In veel gevallen zal het niet praktisch zijn om dit te doen voordat je aan je definitieve idee werkt.

B2C: Als je je richt op consumenten kun je dit doen via de Google of Facebook advertentieplatforms.

B2B: Als bedrijven, stuur dan een heleboel e-mails naar potentiële klanten (je kunt ze online vinden) met een voorgestelde aanbieding en prijs … varieer de prijs en aanbieding details en houd bij hoe mensen reageren (hopelijk doen sommigen dat). kijk of je met een of twee van hen aan de telefoon kunt komen. Leer welke vragen ze stellen, waar ze op terugkomen, of de prijs redelijk lijkt. Als iemand wil wat je verkoopt, dan heb je misschien je eerste klant als je snel iets kunt leveren (je zult niet de eerste zijn die iets verkoopt voordat je het bezit…denk aan Bill Gates en IBM (bedrijf))

5_c. Schrijf verkorte businessplannen (7-10 uur)

We hebben veel tijd besteed aan de afzonderlijke onderdelen van elk idee, en nu is het tijd om een stap terug te doen en het grote geheel te zien. Breng uw denkwerk en onderzoek samen in een beknopt ondernemingsplan voor elk idee dat nog steeds de moeite van het nastreven waard lijkt. Als uit de vorige stappen duidelijk wordt dat een idee niet gaat werken, laat het dan vallen.

Hier is een schets. Probeer het te beperken tot 2-3 pagina’s, en niet meer dan 3 uur per idee:

Pagina 1

Beschrijving van je idee in één regel:

[Bedrijf] zal <doen, maken, of leveren> voor <doelpubliek of klant>, zodat <de waarde/het resultaat dat je brengt>.

Voorbeeld: Lewis Industries zal klantbeheersoftware ontwikkelen voor autodealers, zodat zij de loyaliteit na de verkoop kunnen vergroten en meer diensten en upgrades kunnen verkopen aan consumenten die voertuigen kopen.

Beschrijving van uw producten en diensten: 150 woorden beschrijving van de problemen die u aanpakt en de scenario’s waarop u zich het eerst zult richten.

Pagina 2

Hoe en wanneer u geld gaat verdienen: Begin je als een gratis dienst voor iedereen, en hoop je later geld te verdienen via premium aanbiedingen (freemium) of advertenties (ad-supported)? Of zal u onmiddellijk beginnen te rekenen, of nooit? U zult het niet zeker weten, maar geef uw beste gok.

Distributiemodel: Hoe zullen potentiële klanten of gebruikers je ontdekken? Welke marketing- en/of partnerkanalen bent u van plan te gebruiken?

Externe afhankelijkheden: Voor welke kernzaken zal je op anderen rekenen om te leveren, bv. Een database van alle automerken en -modellen, en optiepakketten sinds 1970? U zou deze lijst van vorige stappen moeten hebben, en maak u geen zorgen over generieke dingen (b.v. kantoorruimte).

Pagina 3

Geschatte kosten om uw Minimum Viable Product (MVP) te bereiken: Probeer hier gewoon in de ballpark te komen. De belangrijkste reden om dit tijdens de ideële fase uit te zoeken is dat het van invloed zal zijn op hoe u het opstarten van het bedrijf benadert, wat al dan niet in lijn kan zijn met uw doelstellingen. Als u bijvoorbeeld van plan bent om een Zipcar voor vrachtwagens te bouwen en €2 miljoen moet inzamelen voor de voertuigen, dan kunt u dit waarschijnlijk niet doen als een lifestyle bedrijf vanachter uw bureau.

Wat zijn de belangrijkste externe afhankelijkheden en hoeveel zullen ze kosten (bijvoorbeeld, € 20.000 voor de auto-database)

Hoeveel ontwikkeling en ontwerp moet u doen voor dit idee, eventuele grote kapitaalkosten (bijv. een vloot vrachtwagens)?

Hier zijn enkele plaatsen waar u kunt leren hoe u deze kosten kunt schatten: Opstartkosten voor een nieuw bedrijf schatten (StartupNation), Hoe schat je de kosten van het starten van een bedrijf vanaf nul (United States SBA), Opstartkosten schatten (Entrepreneur)

Samenvatting van de sterke en zwakke punten van het idee (1-2 zinnen voor elk)

Onderzoek: Wat hebt u geleerd uit uw enquête, telefoongesprekken, e-mails en online onderzoek dat dit idee ondersteunt of uitdaagt? Bv. Positief als 67% van de ondervraagden zegt dat ze er €10 voor willen betalen, minder positief als 4 van de 5 bedrijven waarmee u hebt gesproken geen interesse hebben in wat u voorstelt.

Industrie-/macrotrends: Heb je rugwind of tegenwind als je dit doet? Noem de bijzonderheden (bv. Mijn grootste klant, gepensioneerden, zal naar schatting met 10% per jaar groeien in de komende 20 jaar).

Uw kennis en connecties: U zult hier een goed gevoel voor hebben, maar schrijf het toch maar op. Bv.: Ik heb 4 jaar gewerkt aan software voor deze industrie, en x, y, en z van de universiteit zijn potentiële kopers.

Risico’s: Neemt u afhankelijkheden waarbij de oplossing nog niet duidelijk is? Hoe concurrerend is de markt, en welke voordelen hebben concurrenten…of, is concurrentie om x reden niet afschrikwekkend?

Je zou de reikwijdte van dit businessplan gemakkelijk met een orde van grootte kunnen vergroten, en er zijn een dozijn sjablonen voor (Een businessplan schrijven) of benaderingen om je ideeën te analyseren (bv. SWOT-analyse). Het belangrijkste is dat je eerlijk en zelfkritisch bent, want uiteindelijk ben jij degene die het risico neemt.

Stap 6 – Kies het beste idee en ga aan de slag

Als je na al dit graven nog steeds een heel goed gevoel hebt over een van deze ideeën, ga er dan voor… hier begint het echte werk. Je zult moeten nadenken over financiering, werving, netwerken en bedrijfsvoering, naast het leuke gedeelte van het daadwerkelijk bouwen van je product of dienst.


BridgeDesign.nl is een WebsiteDesign bureau dat creatieve en effectieve websites bouwt.