web, macbook, air

Hoeveel kost een webshop laten maken?

Aaahh De eeuwenoude vraag van de kosten! Het kan nogal een mysterie zijn over wat een webshop u zal kosten. Vandaag nemen we een kijkje op welke belangrijke factoren van invloed zullen zijn op de kosten van uw webwinkel. Lees verder in deze blog wat ‘t de prijs is als een nieuwe webshop wil starten.

Inhoudsopgave

Klein – Je bent waarschijnlijk net aan de slag gegaan.

U bent met een of twee man operatie. U weet waarschijnlijk niet veel over webshops. U kunt veel voordeel halen uit de begeleiding van een extern bureau. Uw budget (of het gebrek daaraan) weerhoudt u er ook van om een interne webshop team op te zetten.

Medium – U bent een al een succesvol webshop bedrijf met inkomsten van meer dan € 1 miljoen per jaar.

Je hebt een aantal vrij scherpe eCommerce vaardigheden ontwikkeld om op dit niveau te komen, maar je hebt nog steeds de hulp van een extern bureau nodig om je bedrijf vooruit te helpen.

Groot – U bent een webwinkel met een omzet van meer dan € 5 miljoen per jaar.

Je hebt een punt bereikt waar het nu zinvol begint te worden om intern een eCommerce team op te bouwen. U kunt nog steeds blijven werken met een agentschap als u wilt (met name voor eenmalige gespecialiseerde projecten), maar je moet zeker overwegen om een team in huis op te bouwen.

Gigant – U bent een webwinkel gigant met een omzet van meer dan €10m per jaar.

U hebt een intern team nodig om bij te blijven. U zult waarschijnlijk een ton van projecten hebben die u op een continue basis moet uitvoeren om het bedrijf te laten groeien. Op dit niveau is een intern team een noodzaak om de voordelen op lange termijn te realiseren van het hebben van een team van mensen die zich alleen op uw bedrijf richten.

Wanneer u een In House team inhuurt om uw webshop op te zetten:

In House eCommerce Team

Als u een In House team inhuurt om uw webshop te bouwen, zult u waarschijnlijk een minimum van 3 mensen nodig hebben (maar mogelijk veel meer, afhankelijk van de omvang en reikwijdte van het project).

eCommerce Project Manager (PM) – een manusje-van-alles op het gebied van eCommerce. Deze persoon zorgt ervoor dat het project op tijd en binnen uw budget wordt uitgevoerd. Ze zullen vaak ook Content schrijver zijn en zullen vaak hun handen vuil maken met coderen indien nodig/toegestaan. Op grotere projecten zal de project manager individuen aannemen en managen voor deze specifieke disciplines.

Lead Developer – de belangrijkste persoon verantwoordelijk voor het produceren van de code – ofwel 100% maatwerk (niet aan te raden voor ongeveer 80% van de projecten) of bovenop een bestaand webshop software platform (zie hieronder). Bij grotere projecten kunnen er minstens 2 of 3 extra ontwikkelaars zijn onder leiding van de Lead Developer.

Lead Designer – in deze definitie is de hoofdontwerper de persoon die het eerste visuele ontwerp/branding stadium direct doorvoert naar het lage niveau HTML/CSS/JS. Bij grotere projecten is het waarschijnlijk dat je een aantal frontend ontwikkelaars hebt die alleen verantwoordelijk zijn voor frontend engineering.

Dus je kijkt naar een team van minimaal 3. Maar heel snel zou je een team van 9-10 mensen nodig kunnen hebben als je project omvang dat vereist. Dus hoeveel kost dat? De arbeidsmarkt voor mensen met Webshop expertise in 2019 is ongeveer net zo schaars geweest als het is geweest in 15 jaar, dus je bent waarschijnlijk op zoek naar een gemiddelde van € 100.000 per persoon per jaar.

Dus een team van 3 personen kost je ongeveer 300.000 euro per jaar. Een team van 10? In de buurt van €1 miljoen per jaar. Wat? Yep, goede eCommerce mensen zijn geen goedkope mensen 🙂

Afhankelijk van uw locatie in de wereld, maar € 100.000 per persoon als een gemiddelde, inclusief kosten voor gezondheidszorg, werkgevers belastingen, kantoor / hardware, enz. is vrij redelijk. Als je in Amsterdam woont, is het zeker betaalbaar te noemen!

Er heeft zich de laatste tijd een seismische verschuiving voorgedaan in de web agency wereld waar grote bekende bureaus zijn opgeslokt door grote organisaties die nu geloven dat het niet slim is om te vertrouwen op een extern bureau voor wat nu een cruciaal onderdeel is van het runnen van elk bedrijf met grote ambities in 2021 – ontwerp en software engineering excellence. Maar voor veel bedrijven rechtvaardigen hun schaal en omzet niet de investering die een intern team vereist.

Mijn aanbeveling zou zijn dat een volledig eCommerce In House team alleen moet worden overwogen voor bedrijven met een omzet van meer dan € 3 miljoen per jaar.

Waarom 3 miljoen euro? Op dat punt kunt u een team van 3-4 mensen inhuren en uw kosten zullen in de buurt van 10% van de omzet zijn. Voor het zover is, zou ik adviseren om vooral een beroep te doen op externe bureaus, omdat die veel van de voordelen van een intern team kunnen bieden tegen een lagere prijs. (OPMERKING: We hebben het hier specifiek over een eCommerce team – NIET het hele team dat nodig is om uw Webshop te runnen. Je moet ook nadenken over de mensen die je nodig hebt om de orderverwerking, verzending, boekhouding, voorraad, enz. te beheren, maar dat is voor een andere dag!)

De ene persoon die ik niet zou uitbesteden aan een agentschap vanaf de eerste dag is de persoon die verantwoordelijk is voor het commerciële succes van uw webshop. Dit zou jij kunnen zijn! Als je groeit, zal dit een eCommerce manager zijn die waarschijnlijk je agentschap/freelance team en uiteindelijk je inhouse eCommerce team zal aansturen.

Dus uw volwassenheid als een eCommerce bedrijf is van vitaal belang om te bepalen hoe het beste te gaan over het bouwen van een webshop.

De stadia van eCommerce volwassenheid

Het eerste ding om te overwegen is waar u zich bevindt in termen van uw eigen eCommerce ervaring.

We hebben het niet noodzakelijkerwijs alleen over technische vaardigheden hier. We hebben het over uw eigen persoonlijke ervaring als het gaat om het bezitten en exploiteren van eCommerce ondernemingen. Dit is ongelooflijk belangrijk als het gaat om het vaststellen van de kosten in verband met de bouw van u een webshop.

Waarom? Een breed scala van vaardigheden zijn nodig om een succesvolle eCommerce operatie uit te voeren;

Wereldklasse verkoop-en marketing expertise, topklasse branding en verpakking, een 6e gevoel voor de klant prijsgevoeligheid, uitstekende klantenservice en vloeiendheid in digitale marketing en hoe eCommerce management systemen werken.

Voor degenen die nog nooit een webshop hebben gerund, kan deze lijst intimiderend lijken.

Nou het zou moeten zijn! Het runnen van een succesvolle eCommerce operatie is niet gemakkelijk en het kost tijd om deze vaardigheden te verwerven. Als je hebt opgedaan ze al door het runnen van uw eigen e-commerce websites of door te werken voor een andere e-

Als u de eCommerce wereld betreedt zonder ervaring op deze gebieden, moet u bereidt zijn om veel tijd te besteden aan het leren van de kneepjes van het vak.

Als u overweegt te werken met een bureau om uw webshop te maken. Zeker als je minder eCommerce vloeiendheid dingen kunnen een stuk langer duren als er een steile leercurve voor u tijdens het project. Het bureau zal ook waarschijnlijk moeten factor in een langere doorlooptijd voor de opleiding en na de voltooiing van het project ondersteuning als je aan de slag met het runnen van een webshop.

Voor degenen die uitgebreide webshop ervaring hebben is het meestal mogelijk om veel sneller tot de kern te komen van wat er precies nodig is, wat kan helpen om de tijd die nodig is om het project te voltooien te verkorten – waardoor de totale projectkosten worden verlaagd. Wij kunnen uw eCommerce volwassenheid bepalen met behulp van het volgende model.

eCommerce Volwassenheid model

Dit volwassenheids model is eigenlijk gewoon een manier om vast te stellen waar in het grote plan van dingen uw eCommerce bedrijf zich bevindt. Bent u een multi-miljoen euro eCommerce operatie met een groot team op zijn plaats die op zoek zijn om de conversies te verhogen met 5% per jaar? Of ben je een eenmanszaak die net een computer aan kan zetten en die wil beginnen met het online verkopen van je geliefde handgeschilderde zeepaardjes? Dit zijn 2 zeer verschillende soorten situaties die een zeer verschillende aanpak vereisen.

beslissingen te nemen over hoe u uw webshop wilt opbouwen

Simpel gezegd, kunt u de ecommerce volwassenheid model gebruiken om u te helpen beslissingen te nemen over wanneer het juiste moment is om een in house team op te bouwen. Het is niet financieel zinvol in het algemeen om een in-house team voor SMALL en MEDIUM sized webshops op te bouwen. Maar zodra je meer dan € 5m per jaar begint het te lijken op een meer dwingende optie. LARGE en GROTE ONDERNEMING webshops bevinden zich in een benijdenswaardige positie waarin ze kunnen beginnen met het bouwen van een team om te werken aan lange termijn, visionaire projecten die een aanzienlijke investering die gewoon niet mogelijk is voor kleinere operaties vereisen. In deze situatie zult u willen dat soort expertise in huis te bouwen als het wordt een bron van aanhoudende concurrentievoordeel in uw bedrijf op de lange termijn.

Dus hoe zit het met kleine en middelgrote webshops?

Dus je hebt vastgesteld dat je nog niet klaar voor een in-house team gewoon nog niet. Wat zijn uw opties? Het goede nieuws is dat je tonnen van hen – als er iets, te veel! Hier is wat ik zou aanraden.

Nieuwkomer webshop

Voor iedereen die een nieuwkomer is op eCommerce uw doel moet zijn om zo min mogelijk te besteden in het begin. De harde realiteit is dat de overgrote meerderheid van de e-commerce ondernemers zal falen. Dat betekent niet dat je niet moet proberen. Het kan wel betekenen dat je dit eCommerce ding een paar keer probeert met verschillende ideeën en producten in verschillende markten voordat je begint om wat tractie op te bouwen.

De complexiteit van het ontwerp dat u wenst te implementeren.

De omvang van het project.

De expertise van het bureau/freelancer dat u kiest.

De derde variabele, de expertise van het bureau, is misschien wel de belangrijkste. Typisch een bekende, ervaren Shopify expert die aangepaste thema ontwerpen full-time en die is gevestigd in een westers land gaat aanzienlijk meer kosten dan een nieuwe expert gevestigd in een ontwikkelende economie. U zult een Shopify Design expert moeten kiezen die geschikt is voor uw project. Een goede indicatie van de kosten voor een aangepaste Shopify thema zou in de buurt van € 2.700 – € 5.000 voor een kleine webshop. Prijzen voor middelgrote, grote en enterprise webshops kunnen aanzienlijk hoger zijn (bijv. € 20.000 – € 50.000).

Dus als Shopify is zo verdomd geweldig waarom is niet elke e-commerce website in de wereld gewoon met behulp van die je kunt vragen? Shopify is wat wordt genoemd een Software as a Service (SASS) product, wat betekent dat je geen directe controle over de software – die is prima en dandy – zolang de software biedt alle functionaliteit die uw bedrijf nodig heeft. Voor de meeste conventionele e-commerce bedrijven zou Shopify meer dan voldoende moeten zijn. Maar voor degenen die iets nodig hebben dat Shopify niet biedt, welke alternatieve opties zijn er?

Voor tussenpersonen en experts

Regelmatige lezers van deze blog zullen weten dat we vooral dol zijn op WooCommerce. In een paar korte jaren is WooCommerce uitgegroeid tot een van de meest populaire eCommerce platforms in de wereld. Als je al een WordPress site hebt en ervaring hebt met het beheren van websites met WordPress, dan is WooCommerce een uitstekend startpunt voor zowel kleine als middelgrote webshops met gemiddelde en expert eCommerce vaardigheid. Als je een kleine, newbie e-commerce website met weinig of geen voorafgaande WordPress e-commerce zou je beter vasthouden aan Shopify, tenzij je bereid bent om een flink deel van de tijd en geld te besteden om erachter te komen hoe WordPress te gebruiken, setup uw eigen hosting, payment gateway en ga zo maar door die kan worden intimiderend als je nog nooit hebt gedaan het voor. (HINT: doe dit niet als je gewoon snel iets wilt opstarten).

  • eCommerce kosten voor een typische gemiddelde/expert website (per jaar)
  • webshop Hosting: ongeveer €20 per maand – €160 per jaar (Siteground VPS )
  • Domein Registratie: €15 per jaar
  • SSL Certificaat: €50 per jaar
  • Plugins: €30 – €1500

Zelfs als u al WordPress hosting, kan niet geschikt zijn voor het runnen van een e-commerce website. U zult ook een groot aantal extra kosten hebben voor zaken als SSL-certificaten die Shopify voorheen voor u zou hebben verzorgd. U zult waarschijnlijk ook een aantal commerciële WooCommerce plugins nodig hebben die variëren in prijs (er zijn ook tal van uitstekende gratis WooCommerce plugins, maar we richten ons nu op de kosten). Een typische WooCommerce plugin kost tussen de €50 – €200.

In onze ervaring is het gebruikelijk dat een typische WooCommerce website zou kunnen eindigen met behulp van tussen de 5 en 10 commerciële plugins.  Elk van deze plugins zal hebben meestal een initiële kosten plus een verlenging een jaarlijkse vergoeding voor toekomstige upgrades en ondersteuning.

Aangepaste eCommerce Thema’s

De kans is groot dat er een plugin is voor de meerderheid van de toepassingen die u als e-commerce website eigenaar zou kunnen bedenken. En als dat er niet is, kun je het zelf bouwen of een WooCommerce expert inhuren om het voor je te bouwen. Dit wegnemen van beperkingen is een belangrijke onderscheidende factor ten opzichte van Shopify. Als de aard van uw e-commerce bedrijf iets anders vereist dan de algemene winkelwagen ervaring, kan het zijn dat BridgeDesign.nl u een WooCommerce platform geeft dat u kunt vormen om aan uw behoeften te voldoen.

eCommerce op maat?

Onze ervaring is dat wanneer we een op maat gemaakt WooCommerce thema voor een klant maken, we over het algemeen veel meer doen dan alleen het thema maken. We zijn meestal het leiden van een eCommerce implementatie project van begin tot eind. In dit scenario, heb je het meestal over het volgende:

Requirements Gathering/Discovery

Dit begint met het vaststellen van uw eCommerce volwassenheid met behulp van het ecommerce model dat we eerder onthulden. We gaan dan verder met het definiëren van de doelstellingen van het project, inclusief het definiëren van de scope, features en deadlines voor oplevering. Voor grotere projecten zal dit zich uitstrekken tot het creëren van prototypes van alle aspecten van hoe de winkelervaring zal werken. Wanneer we werken met KLEINE webshops, is dit meestal een 3-5 daagse oefening. Met MEDIUM en LARGE webshops, is dit meestal een 10-15 dagen project. Voor webshop van een Gigant kan dit proces kan 2-4 maanden duren om te voltooien.

Ontwerp – Het ontwerpproces splitst zich meestal op in 2 verschillende fasen.

Web design –

De klant en de ontwerper werken samen om de algemene visuele ontwerpconcepten voor de nieuwe webshop overeen te komen. Traditioneel werden klant concepten gemaakt als pixel perfecte concepten in Photoshop en verfijnd  op basis van de reikwijdte beperkingen tot signoff. Tegenwoordig is het veel gebruikelijker om binnen de browser te ontwerpen en snelle HTML-prototypes te produceren om volledig rekening te houden met de veelheid van verschillende soorten browsers.

Frontend engineering –

Zodra het visueel ontwerp is goedgekeurd, wordt de frontend gebouwd. Vroeger was dit een redelijk eenvoudige taak. Met de evolutie en vooruitgang van frontend frameworks, responsive design, javascript frameworks, pre-compilers en linters, is de frontend engineering fase cruciaal geworden voor het leveren van zeer innovatieve en boeiende eCommerce gebruikerservaringen.

Ontwikkeling – Het ontwikkelingsproces zal het volgende inhouden:

Schrijven van de programmeer-codes

Overdracht en training – op dit punt, wanneer de codes geschreven zijn, worden alle producten en de bijbehorende inhoud geladen voor productiegebruik. Typisch voor KLEINE webshops, verwachten we en raden we de klant aan dit te doen. Zeker is dit mogelijk voor kleinere webshops als er misschien slechts een handvol producten.

De kosten van beeldmateriaal – deze beter niet onderschatten.

We spraken eerder over het belang van uw product beeldmateriaal op webshops. Als u nog niet beschikt over geweldige product beelden, moet u misschien een apart budget opzij zetten voor productfotografie (€ 500 – € 2.000 zou typisch zijn voor een kleine webshop met een beperkt productaanbod).

Een typisch budget voor een eCommerce project zou tussen de € 10.000 en € 20.000 liggen voor KLEINE tot MEDIUM webshops. Reikwijdte en eCommerce volwassenheid zal aanzienlijk beïnvloeden in welk uiteinde van de schaal een project zal vallen.

hoeveel kost een website Domein (URL) Registratie?

circa €17 per jaar. toont onderzoek aan.