Merknaam bedenken

Wat zijn de beste manieren om een naam voor je merk te vinden?

Het kiezen van een goede naam voor je startup is lastiger dan de meeste oprichters en brand managers denken. De beste merknamen sluipen ongemerkt ons onderbewustzijn binnen. Ze integreren zich soepel in verschillende delen van ons leven en krijgen een echte betekenis of je het nu hebt over in een Uber springen, op een Tinder-date gaan, of een vriend Whatsappen.

Toch is er meer nodig voor een goede naam dan alleen maar memorabel zijn. Een goede naam moet de juiste basis bieden voor een bedrijf om op te bouwen. Hij moet ook beschikbaar zijn.

Hier zijn enkele stappen die kunnen helpen bij het geven van een naam aan je startup:

  1. Begin met het kennen van je doelgroep.

Beginnen met een duidelijk idee van welke boodschap je precies wilt uitzenden, en met wie je wilt dat je merk resoneert, zal je helpen om eerst een stijl te kiezen (bij uitstek, speels, pragmatisch, modern, intrigerend, krachtig) die de noordster zal zijn op de weg naar het kiezen van een merknaam.

Als u bijvoorbeeld consumentenproducten verkoopt en uw doelgroep bestaat uit millennials of de Y- of Z-generatie, dan hebt u iets meer flexibiliteit om buiten de gebaande paden te denken met intrigerende namen zoals Urban Decay of speelse namen zoals Squatty Potty. Als u echter een bedrijf bent dat zich richt op babyboomers, zou u er goed aan doen iets klassiekers te kiezen zoals Stone Eagle Advisors of Zenith Capital.

Ontdek onze door experts samengestelde selectie van intrigerende, krachtige, pragmatische en klassieke namen. We hebben de beste namen op het web uitgekozen voor zowat elke onderneming! Nu verkennen.

  1. Focus op uw merk, niet op uw bedrijf

Voordat u gaat brainstormen over naamideeën, moet u een aantal eigenschappen opschrijven die uniek zijn voor uw merk. Veel startups maken de fout om hun kenmerken of business in de naam te verklaren. Dit leidt tot saaie en saaie namen. Bijvoorbeeld, als je schrijft:

“We openen een high-end visrestaurant in Everett, Washington.”

Uw naam ideeën zullen waarschijnlijk deze ondertonen hebben:

High-end = klassieke naam
Everett = lokaal restaurant en locatie thema’s
Dit kan – maar zal waarschijnlijk niet – passen bij uw visie.

Als u het opschrijft:

“We openen een uniek, hip visrestaurant. Het decor zal minimalistisch zijn. Het eten zal top zijn, maar de sfeer zal meer casual zijn.”

Uw naamideeën zullen waarschijnlijk een ondertoon hebben die uw merk beter weergeeft:

Uniek, hip = frisse, moderne naam
Minimalistische inrichting = eenvoudige naam

  1. Visualiseer de belangrijkste ideeën

De volgende stap is het bedenken van de verschillende ideeën en beelden die u in uw naam wilt overbrengen en die inherent verbonden zijn met uw merk. In plaats van u te concentreren op het beschrijvende element – d.w.z. wat u verkoopt – concentreert u zich op het uitdrukken van een of twee andere kernconcepten die essentieel zijn voor uw merk, cultuur en waarden.

Als je bijvoorbeeld een food-delivery startup bent, kunnen je ideeën beelden overbrengen van gezond leven, ethisch ingekochte producten of geweldige klantenservice en snelle leveringstijd.

  1. Ken de gevarenzones

Zodra u uw stijl, thema’s en doel duidelijk hebt omschreven, is het tijd om echt te gaan experimenteren. Maar voordat u verschillende namen gaat uitproberen, moet u weten welke gebieden u moet vermijden. Met zo veel handelsmerken wordt de vrijheid om bijna elk willekeurig Engels woord te gebruiken steeds kleiner. De meest voorkomende gevarenzones zijn:

  • Enkelvoudige Engelse woorden
  • Krachttermen – zoals force, united, omni, icon
  • Symbolische woorden – zoals bridge, spring, sage, rocket

Maar het feit dat je niet één op zichzelf staand woord kunt gebruiken, betekent niet dat je deze woorden niet kunt combineren tot iets origineels.

Enkele soorten namen die zijn gekoppeld aan krachtige merken zijn:

  • Transmutaties — Zappos, Zumba
  • Dit en dat — Haute and Bold, Crate & Barrel
  • Samenstellingen — SnapChat, WordPress
  • Visueel verhaal — Ice Mountain, Red Bull
  • Mengsels — Groupon, Instagram


Hoewel samenstellingen en transmutaties geweldig zijn, moet je de woorden hardop uitspreken om er zeker van te zijn dat ze binnen de volgende drie richtlijnen blijven:

Is de naam makkelijk uit te spreken? Hij moet van de tong rollen, in plaats van hem te verdraaien.
Is de naam gemakkelijk te horen? Consumenten moeten uw merknaam kunnen horen en deze vervolgens snel in Google kunnen typen om u te vinden.


Is de naam gemakkelijk te spellen?

Eenvoudige spelfouten zoals Flickr, Xero en Lyft zijn veel gemakkelijker te merken, maar als ze moeilijk te spellen zijn, kunnen er problemen ontstaan.

  1. Maak gebruik van de collectieve genialiteit van Crowdsourcing!

Gezien de meer dan 6,7 miljoen handelsmerk-aanvragen tot nu toe en het feit dat er slechts 171.476 woorden in de Engelse taal zijn, vereist het kiezen van een geweldige nieuwe naam die geweldig en beschikbaar is creativiteit.

Wat is er beter dan één creatieve geest? 200,000! Door het combineren van crowdsourcing, AI en game-ontwikkeling, hebben we niet alleen het naamgevings-proces leuk gemaakt, maar verstoren we ook het traditionele model van een bureau.

Als je specifiek vraagt naar het creatieve proces om een naam voor je bedrijf te bedenken, dan denk ik niet dat er maar één goed antwoord is op de beste manier. Mensen met verschillende persoonlijkheden en gaven zullen het proces vanuit verschillende invalshoeken benaderen en dat is prima.


Probeer zo objectief mogelijk naar de naam te kijken. Het maakt niet uit of u hem mooi vindt of niet, wat telt is of uw potentiële klanten hem mooi vinden. Dus, met dit in gedachten, stel jezelf de volgende vragen:

Is deze naam gemakkelijk uit te spreken?
Kunnen mensen problemen hebben om hem correct te spellen?
Is het logisch in verband met de positionering van mijn merk?
Is dit een naam die mijn potentiële klanten zouden begrijpen?
Roept het betrouwbaarheid op?
Zie ik dit als een naam voor een miljardenbedrijf?

Vaak wordt “merk” en “handelsnaam” met elkaar verward, bekijk daarom aandachtig deze video.

Het is echter wel belangrijk om te weten wat je doel is en wat de belangrijkste gedachte is die je wilt overbrengen.

Wie is je doelpubliek, en welk type naam zal het meest effectief zijn om hen te bereiken? U moet ook weten wat voor “toon” u wilt zetten. Wilt u serieus, gezaghebbend of zelfs bevelend overkomen? Wilt u luchtig en leuk overkomen en mensen laten glimlachen of zelfs hardop laten lachen?

Misschien wilt u nieuwsgierigheid opwekken, mensen aan het denken zetten of aanzetten tot actie. Wilt u recht door zee/to the point zijn, meer beschrijvend of subtiel?

Veel zal afhangen van de persoonlijkheid van uw product of bedrijf, evenals van uw doel. Probeer een aantal voorbeelden te vinden van namen die u mooi vindt, maar ook een paar die u gewoon niet kunt uitstaan. Neem een paar stappen terug en probeer te bepalen waarom u ze mooi vindt of niet. Dit soort oefening kan heel nuttig zijn als onderdeel van het creatieve proces.

Als je eenmaal weet wat je doel is en wat je probeert over te brengen, maak dan een shortlist van ideeën en probeer ze uit op vrienden die eerlijk tegen je zijn. Vraag niet: “Vind je deze naam leuk?” Stel in plaats daarvan open vragen als: “Waarom denk je dat ik deze naam heb gekozen?” De antwoorden zouden eventuele negatieve kanten van die naam moeten onthullen. Ga zo door tot je er een vindt die bij je past.

Vergeet ook niet dat de meeste van onze klanten denken dat het vinden van de “perfecte” naam liefde op het eerste gezicht zal zijn en dat ze het zullen weten als ze het zien. Dit is in de meeste gevallen niet het geval. Misschien vindt u mijn blogpost “Vijf slimme tips om uw bedrijf een naam te geven” interessant. Ik denk dat Tip #2: Creëer objectieve criteria voor je naam, een goede plek is om te beginnen.

Als u een team van brandingexperts wilt raadplegen over het creëren van een naam en slogan, biedt mijn bedrijf een unieke en betaalbare brandingervaring voor starters en bedrijven. Ink & Key geeft je exclusieve toegang tot ons hele team van getalenteerde, ervaren en diverse branding experts. Je hebt de vrijheid om individueel met teamleden samen te werken, feedback te geven over ideeën en updates door te geven aan het hele team, terwijl we nauw met je samenwerken gedurende het creatieve proces in een leuke, ontspannen online setting.