Wat is de beste manier om met een kleding winkel online te verkopen?

“Dus, welke kleding vind je leuk?”

Jij antwoordt:

“Je bedoelt zoiets als dit?” (geef een weblink van je webshop)”

Dit is marketing vandaag de dag. Het kost veel tijd en veel geduld. Je moet jezelf afvragen of je klaar bent om het lange spel te spelen of dat je gewoon snel geld wilt verdienen.

Wat is de bedoeling van uw kledinglijn?

Geef jezelf een beter beeld om te antwoorden op de volgende vragen.

  1. Heb je het over vrijetijdskleding zoals T-shirts of een echte kledinglijn?
  2. Is de kledinglijn haute couture, prêt-à-porter, of een imitatie?
  3. Casual of formeel?
  4. Is de kledinglijn voor kinderen of volwassenen; mannen of vrouwen, unisex?
  5. Gaat het merk verder dan alleen kleding?
  6. Wat is het aantal SKU’s (kleuren, maten, kenmerken, aanpasbaar)?
  7. Zal er een over-size lijn zijn? (wat een deel van de verkoop kan om zeep helpen)

Probeert u uw productlijn te verkopen aan:

  • een ontwerpershuis met het doel om een ontwerper te worden?
  • een fabrikant met als doel een bekende distributie te krijgen?
  • een speciaalzaak met of zonder exclusiviteit?
  • een massamarketeer zoals een big box met of zonder exclusiviteit?
  • rechtstreeks aan de consument via e-commerce?

Als u probeert een van de eerste vier producten op de markt te brengen, zal het antwoord heel anders zijn en een gespecialiseerde aanpak vereisen. Als u rechtstreeks aan de consument verkoopt via e-commerce (webshop), is het antwoord er een van: promotie om boven het lawaai van de markt uit te stijgen, en ontdekking om zelfgestuurde consumenten in staat te stellen uw aanbod te vinden.

Voor punt één, promotie, heb je steunbetuigingen van beroemdheden, productplaatsingen, event-gedreven marketing, en conventionele media publiciteit.

Met punt twee, ontdekking, heb je naamsbekendheid via logo, website domein, en interacties met sociale media.

Zoals u ziet, is de marketing volledig afhankelijk van de productkenmerken en de markt waarop u zich wilt begeven.

Als je gewoon wat geld wilt verdienen, ga dan voor Facebook ongepubliceerde berichten a.k.a. “Facebook dark posts”. Daar kunt u vrij verdomd specifieke metrieken op uw ideale klant en hebben de advertentie direct geplaatst in hun feed. Het kost je, maar je zult beter af zijn zet je geld daar in plaats van in tijdschriften, banners of iets anders.

Ook, je demo is vrij jong dus ga op Instagram (uitlinken is moeilijker), Pinterest & Snapchat (deze is nog steeds een moeilijke optie).

Je kunt Twitter Search gebruiken en in gesprekken springen met mensen die discussiëren over kleding en aanverwante zaken waarin jij geïnteresseerd bent.

Nogmaals, probeer niet de verkoop te sluiten tijdens de eerste interactie. Laat de relatie opbouwen voordat je het gaat vragen.

Er is ook een app die CoEverywhere heet, kijk daar eens naar. Gebruik dezelfde principes waar we het hier over hebben gehad en zoek het uit. Als je dat doet, zul je ongeveer 1,5 jaar voorsprong hebben voordat wij marketeers erin slagen om deze methoden ook te verpesten.

Kijk, het gaat tijd kosten. Je moet de kleren maken en als je om 23.00 uur thuiskomt, zul je tot minstens 2 uur ‘s nachts opblijven om te schrijven en op mensen te reageren. De volgende ochtend sta je om 7 of 8 uur op, als je geluk hebt, en ga je weer aan de slag. Op zaterdagen en zondagen ook. Al jaren.

“Maar Zac, de grote merken zullen het dan wel door hebben!”

Goede observatie. Gedurende deze tijd heb je hopelijk een loyale aanhang opgebouwd door waarde te bieden en geweldige inhoud te creëren, zoals:

  • Het schrijven van een blog
  • Het beoordelen van dingen die te maken hebben met je merk/branche/interesses
  • YouTube-video’s maken
  • Vines maken
  • Geïnterviewd worden op andere YouTube kanalen
  • Geïnterviewd worden door andere blogs
  • Korte modevideo’s op Instagram
  • Je producten laten zien op Pinterest

Je hebt misschien maar 619 volgers in plaats van 250.000, maar die mensen zijn hardcore. Als je eenmaal je hand uitsteekt en vraagt: “Hey peeps, nieuw item komt volgende week. Wie is er enthousiast?” krijg je misschien 100 likes en 70 shares. Daarvan kopen er misschien 45.

Maar dat is veel beter dan 250.000 volgers, 12 likes en 2 shares en 0 mensen die kopen.

Er is nog een verschil. Die 45 die kopen? Die gaan het posten op hun Insta. Als iemand hen vraagt: “Leuke garen, waar heb je ze vandaan?” zullen ze de naam van je merk zeggen.

Kijk, we kunnen over deze dingen praten tot we blauw in het gezicht zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je het harde werk doet. Ik ben hier al een tijdje voorstander van en wat ik me heb gerealiseerd is dat mensen lui zijn.

Er zijn twee manieren waarop je een kledingmerk kunt creëren.

  1. Productie
  2. Distributie

Bij een merk denken mensen meestal aan directe productie en distributie.

De produktie waar ik het over heb, is niet alles rechtstreeks produceren. Geen enkel kledingbedrijf doet dat. Ze produceren meestal direct vanuit de productie fabriek na ontwerp.(het wordt bijna in China geproduceerd).

Er zijn ook distributie merken. Distributie merk is om kleding van verschillende merken te bewerken en te verkopen. De recente trend is dichter bij distributie.

Als u klein begint, adviseer ik een distributiemerk. Natuurlijk, online verkoop is goed. Er zijn zoveel kleren in de wereld vandaag. Het bewerken hiervan is een zeer moeilijke taak.

Ik bezocht Italië vorig jaar. Verbazingwekkende redactionele kleding verraste me.

Bijvoorbeeld, ze coördineren gebreide kleding van een nieuw merk met Nike’s leggings. En ze verkopen samen. Ik denk dat dit is wat mensen willen.

Je kan het ook juist zo gestructureerd oppakken:

1) STORYTELLING: VAN KLANTEN NAAR TROUWE FANS

Mensen zullen je kleding dragen als ze in je merkverhaal geloven. Bijvoorbeeld, je merk vertelt het verhaal van een avontuurlijke jeugd. Elke dag een nieuw avontuur, grijp de dag, je leeft maar één keer, doe iets wat je normaal nooit zou doen, verleg je grenzen, maak je dromen waar,… Dit verhaal moet passen bij je kledinglijn. Je avontuurlijke verhaal kan je vertellen met je kledinglijn, bijvoorbeeld t-shirts met een exotische print, een comfortabele baggy broek en een rugzak. Perfecte kleding voor wereldreizigers. Integreer dat verhaal in elke boodschap van je communicatie, vertel het op sociale media en op je website. Op die manier zal je klant je verhaal echt geloven en verliefd worden op je merk.

2) PARTNERS: VIND JE IDEALE PARTNER EN VERMENIGVULDIG JE KLANTEN

Als je de modewereld wil veroveren met je kledinglijn, raden we je aan om samen te werken met partners. Als je een kledingmerk lanceert, is het slim om samen te werken met kleinere en vergelijkbare kledingmerken. Denk niet ‘Nike is mijn perfecte partner’. Laten we realistisch zijn – Goede samenwerkingen zijn die met kledingmerken die elkaar versterken. Daarnaast zijn er ook andere opties, bijvoorbeeld samenwerken met een accessoire label. Dit zou de perfecte combo voor uw kledingmerk kunnen zijn.

3) E-MAILSIGNATURE: EEN KLEINE MOEITE MET EEN GROOT RESULTAAT

Het einde van uw verstuurde e-mails is heel belangrijk. Wilt u niet meer doen dan uw vriendelijke groeten overbrengen? Het is een must om uw website en social media-kanalen in uw handtekening te integreren. Zo zullen meer mensen uw communicatiekanalen bezoeken. En dat is precies wat u wilt als u uw kledingmerk wilt uitbreiden.

4) ORGANISEER EEN GIVEAWAY OP FACEBOOK/INSTAGRAM: DE LIKES STAPELEN ZICH OP

Je kleding gratis weggeven is niet iets wat je in het wilde weg doet. Een weggeefactie zorgt voor meer likes op je Facbookpagina en nieuwe klanten. Je kunt bijvoorbeeld een unieke trui geven aan een persoon die jouw actie heeft gedeeld als sneak peak. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de deelnemer jouw Facbook Pagina leuk vindt. En als kers op de taart kunt u de deelnemers motiveren om hun vrienden aan te moedigen mee te doen aan de weggeefactie. Op die manier geef je de deelnemer meer kans om de actie te winnen, want meer deelnemers aantrekken verdient een beloning. Je Facebookpagina krijgt meer zichtbaarheid en er zal interactie zijn.

5) FOTOSHOOT: BRENG JE KLEDINGLIJN IN BEELD

Uw kledinglijn moet in de kijker staan. Het is een must om een fotoshoot te organiseren met modellen die passen bij de stijl van je merk. Zelfs als je kledinglijn on point is, zal je kleding niet verkopen zonder foto’s die passen bij je kledingstijl. Het verhaal en de stijl van je merk moeten vertaald worden naar de foto’s. Om het in een idioom te zeggen: een kledinglijn zonder goede foto’s is als een kroeg zonder bier. Het is belangrijk dat u goed voorbereid bent. Kies verstandig de modellen, de setting, de poses en de attributen. Alles moet in het teken staan van je merkverhaal. Bovendien heb je twee soorten foto’s nodig: foto’s voor de webshop en foto’s voor je andere communicatiekanalen zoals de website, social media en marketingacties.

Als sportmerk kun je bijvoorbeeld actiefoto’s schieten in een avontuurlijke setting. Promoot je daarentegen een girly glittermerk, dan kun je kiezen voor foto’s à la Coco Chanel. Een fotoshoot is een absolute must om je merk in de kijker te zetten. Creëer het wauw-effect, je foto’s moeten ervoor zorgen dat mensen naar je winkel rennen (of naar je webshop surfen).

6) SOCIAL MEDIA ALS TROEFKAART: MEER BEZOEKERS OP UW ONLINE KANALEN

U kunt fantastische resultaten behalen als u uw social media kanalen effectief inzet. Yep, het is 100% gratis. Social media is dé standaard om het imago van uw merk positief uit te dragen. Het allerbelangrijkste is dat social media zorgt voor meer fans en uiteindelijk resulteert in meer klanten. Sterker nog, er komen meer bezoekers op uw website en uw webshop als u uw social media kanalen effectief boost. En meer bezoekers op je website is goed voor je verkoopaantallen. Een realistische situatie is bijvoorbeeld dat 1% van je bezoekers iets koopt. Dus hoe meer bezoekers op je website, hoe meer groei in je verkoopaantallen.

7) BLOGGERS: PROMOOT UW NAAMSBEKENDHEID

Een sterke naamsbekendheid is essentieel voor startende kledingmerken. Kortom, je merkverhaal moet bekend zijn. Dat merkverhaal wordt waardevol als anderen erover praten. Vooral invloedrijke mensen zoals bekende bloggers of beroemdheden kunnen het imago van je merk beïnvloeden. Zoek uit welke blogger geïnteresseerd kan zijn in jouw merk. Houd in gedachten dat bloggers over je merk zullen schrijven als ze echt geïnteresseerd zijn. Het is dus belangrijk dat je contact opneemt met bloggers die een stijl hebben die vergelijkbaar is met de stijl van jouw merk. Goede tip: verwen invloedrijke bloggers door ze een cadeau te sturen, bijvoorbeeld een uniek kledingstuk uit je collectie. Overtuig bloggers dat jouw merk het waard is om over te schrijven.

8) WINKEL: VIND DE PERFECTE WINKEL VOOR UW MERK

Laten we gaan, ren naar de winkelstraat en overtuig elke winkel om uw kleding onmiddellijk te verkopen. Oh nee, stop, haal even adem. Deze strategie zal helaas niet werken. Je kunt je kledinglijn niet in elke winkel verkopen die je wilt. Denk eerst eens na over de mogelijke winkels die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw kledingmerk. Welk kledingmerk past bij de stijl van jouw merk? U kunt winkelverkopers overtuigen door hen ervan te overtuigen dat uw kledingmerk zal verkopen. Ik raad u aan om de winkel voor te stellen die u op commissie kunt verkopen, op die manier zullen de winkeliers van mening zijn dat uw kledingmerk helemaal bij de winkel past.

9) DE KRACHT VAN JE WEBSHOP: UW WINKEL 24/7

De laatste jaren kent online winkelen een stijgende trend. Statistieken bewezen dat 74% van alle Belgen minstens één ding online kochten. Van tandenborstels tot boormachines, van post-its tot krijtborden, enz. Vooral kledingmerken worden online gekocht. Startende kledingmerken kunnen populair worden als u effectief communiceert op uw online platforms. Daarbij is verkoop via uw online winkel een must om uw verkoop te stimuleren. Het grote voordeel van online verkopen is dat er geen sluitingstijden zijn.

10) E-MAILMARKETING WERKT: HET LOT VAN UW NIEUWS LIGT IN UW EIGEN HANDEN

Veel merken richten zich op verschillende manieren op sociale media. En dat moeten ze ook, want deze kanalen zijn onmisbaar. Maar wist u dat nieuwsbrieven ongeveer 40 keer efficiënter zijn dan sociale media? Onderzoek heeft aangetoond dat e-mailmarketing meer klanten aantrekt dan marketing via social media. Als je iets geweldigs wilt vertellen aan zoveel mogelijk potentiële klanten, dan is de nieuwsbrief het kanaal dat je nodig hebt. Het grootste voordeel is dat je content in een nieuwsbrief meer gelezen wordt omdat er veel concurrenten zijn op social media die afleiding veroorzaken bij je potentiële klanten. Kortom, e-mailmarketing is de beste manier om mensen op de hoogte te brengen van uw nieuwigheden. Als u de resultaten van het onderzoek over e-mailmarketing vs. sociale media wilt zien, kunt u dat hier lezen:

11) BLOG TILL YOU DROP: UW MERK ALS INSPIRATIEBRON

Wist u dat u uw verkoop nog meer kunt verhogen door een creatief en geloofwaardig verhaal te vertellen aan uw klant? De sleutel tot succes is ervoor te zorgen dat uw klanten ook echt geloven wat u hen vertelt. Het verhaal van uw merk zou perfect kunnen passen in uw blog. Het schrijven van een aantal interessante blog posts zorgt voor meer resultaten dan alleen het verbeteren van uw omzet. Het resultaat is dat uw lezers meer geïnteresseerd zullen zijn in uw merk. U zou ze zelfs kunnen inspireren door de uitstraling van uw kleding. De mogelijkheden van het schrijven van een blogbericht zijn onbegrensd. U zult een betere indruk achterlaten en uw merk positiever maken en meer bekendheid creëren door alleen maar een aantal blog posts te schrijven.

12) WERK SAMEN MET ANDERE WEBSHOPS: VERMENIGVULDIG UW KLANTEN

U heeft al een webshop? Dat is fantastisch! Je bent natuurlijk niet de enige. Er zijn heel wat merken die online verkopen. Maak je geen zorgen, het is eerder een kans dan een nadeel voor jou. Je zou kunnen samenwerken met andere webwinkels en elkaar kunnen doorverwijzen naar klanten. Je zou de klant een voucher van een andere webshop kunnen geven als hij/zij iets bij jou heeft gekocht. Win-win. De tevreden klant zal jou nog leuker vinden, terwijl je partner er hoogstwaarschijnlijk weer een (potentiële) klant bij heeft. Zo wordt het een soort “klantenruil”.

13) FACEBOOK ADVERTEREN: KLEIN BUDGET, GROTE RESULTATEN

Adverteren via Facebook is de perfecte manier om meer bezoekers naar uw website te ‘lokken’. Waarom? Heel eenvoudig: er zijn elke maand meer dan 1.790.000.000 actieve Facebook-gebruikers. Het proberen waard, toch? Een gigantisch netwerk wacht op u. De grootste kracht van Facebook reclame: uw advertenties richten op uw doelgroep. Maar wees voorzichtig, uw advertentie moet overtuigend, creatief en visueel zijn. Vermijd het lanceren van saaie commercials.

14) MOND-TOT-MOND RECLAME: TEVREDEN KLANTEN ZULLEN HET NIEUWS VERSPREIDEN

De beste manier van reclame maken gebeurt via uw klanten. Echte fans, die volledig achter uw merk staan, zullen met plezier uw bedrijfsimago promoten. Fans ontstaan niet vanzelf: de voorwaarde om een krachtig en betrouwbaar merkverhaal te hebben moet vervuld zijn. Bied uw klant een unieke winkelervaring, zowel in uw winkel als in uw Facebook-post. Geef uw trouwe klanten af en toe een extraatje. Bijvoorbeeld: nodig uw klanten uit om uw Facebook-pagina te liken, of om uw merk te volgen op Instagram. In ruil krijgt de klant de kans om een unieke set knusse sokken, een warme beanie en een paar geweldige handschoenen te winnen. De “dank u”-post op social media zal er zonder enige twijfel komen.

15) CREËER HET WOW-EFFECT: LIMITED EDITIONS

U kunt nog meer scoren door gelimiteerde items aan uw collectie toe te voegen. Het creëren van het ‘limited-gevoel’ heeft een positieve invloed op je verkoop. De klant zal in de verleiding komen om uw item te kopen omdat het gelimiteerd is voor een korte periode. Een voorbeeld zou een trendy trui met pailletten kunnen zijn. Bied niet meer dan 25 stuks aan. De kleine groep klanten die erin slaagt om er één te kopen, zal waarschijnlijk een foto van je gelimiteerde item op social media plaatsen wat een onderwerp voor discussie zal creëren.


Een paar andere ideeën:

Geef één, krijg er één

Lever een kledingstuk in goede staat in en krijg er een uit de nieuwe kledinglijn voor in de plaats. De kleding die wordt ingeleverd wordt dan verdeeld onder mensen in nood via een partner non-profit. Zorg voor persberichten en verzamel zoveel mogelijk media. Als je kunt samenwerken met een grote non-profit organisatie zul je waarschijnlijk betere resultaten boeken.

Bonuspunten voor deze actie als je genoeg informatie kunt verzamelen om een doorlopende dialoog te houden met de mensen die kleding hebben ingeleverd. Het doel is niet om gewoon een van hun items te vervangen, het is om hen te veranderen in merkambassadeurs en hen te beginnen met het kopen van extra items, het vertellen aan iedereen die ze kennen, en het krijgen van de andere mensen om extra items te kopen. Ga altijd voor de volgende verkoop. Als je maar één keer aan iemand kunt verkopen, beperk je je totale potentieel enorm.

Kleed Jezelf App

Gebruikers kunnen een selfie nemen en zich vervolgens “aankleden” met de nieuwe kledinglijn. Dit is in feite een digitale “papieren pop” met al je ontwerpen. Nadat gebruikers zichzelf hebben aangekleed, kunnen ze de foto delen op sociale media en aankopen doen. Je krijgt niet alleen exposure door het delen, maar je krijgt ook feedback over welke ontwerpen mensen het meest waarderen, wat kan helpen bij het bepalen van nieuwe ontwerpen.

Hierop voortbordurend zou je ook een “kleed jezelf aan” wedstrijd kunnen organiseren en de persoon bekronen die de meeste interactie krijgt met kleding uit de nieuwe lijn.


Social Media is een hulpmiddel – gebruik het

Ik weet niet of u weet hoe cruciaal Social Media is voor het promoten van een merk of imago. In deze moderne eeuw klampen mensen zich vast aan het internet om hun vragen te beantwoorden, hun inspiraties en om op de hoogte te blijven. Ik raad je serieus aan om eerst een Webshop te maken voor je kledinglijn, kijk anders even door op deze website van Brigde Design.

Maak een webshop voor je winkel

Maak een Instagram-pagina en gebruik de link naar je webshop naam in je bio (volg andere kledingpagina’s en wees actief om aandacht en volgers te krijgen)
Maak een Twitter (Gebruik dit precies hetzelfde als Instagram, Je hebt meerdere platforms nodig om een breder publiek te bereiken)

GEBRUIK ELK ANDER SOCIAL MEDIA PLATFORM OM JE WINKEL TE PROMOTEN


NETWERK

Het is belangrijk om te netwerken onder je vrienden om de kledinglijn te promoten, op die manier zullen mensen erover beginnen te praten

ADVERTENTIE

Maak gebruik van het brede scala aan Instagram modellen / mensen die producten te endorsen, Inbox zoveel mensen als je kunt met aanbiedingen zoals (Ze krijgen betaald € 100 als ze een foto dragen van uw kleding met een link naar de website) GO FOR EEN PERSOON MET EEN GROOT AANTAL VOLGERS, niet minder dan 1000.


COLLABORATIES

werk met andere beginnende kledingwinkels en maak deals waar je hun product onderschrijven op uw pagina’s, zullen zij reclame maken voor uw winkel terug


HERHAAL

als je dit proces herhaalt zul je een grote aanhang krijgen zolang je ijverig blijft en actief blijft op alle platforms.