De meeste nieuwe ondernemers denken niet al te veel na over de naam van hun bedrijf, maar het is een belangrijke zaak. Het kiezen van de juiste naam voor uw bedrijf is net zo cruciaal als het vernoemen van uw pasgeborene. Net zoals een onhandige naam het leven van uw kind onnodig ingewikkeld kan maken, kan een slechte bedrijfsnaam de groei van uw bedrijf in de kiem smoren.
Gelooft u het niet? Bekijk deze lijst met beroemde bedrijven die uiteindelijk allemaal hun naam hebben moeten veranderen:
Inhoudsopgave
Cadabra ” Amazon
Sound of Music ” Best Buy
Research in Motion ” Blackberry
AuctionWeb ” eBay
BackRub ” Google
DrivUrSelf ” Hertz
Burbn ” Instagram
Blue Ribbon Sports ” Nike
Japan Optical Industries Co. “Nikon
Marafuku Company ” Nintendo
Brad’s Drank ” Pepsi
Stag Party ” Playboy
Sky Peer-to-Peer ” Skype
Onvervalste voedingsproducten ” Snapple
Tokyo Tsushin Kogyo ” Sony
Cargo House ” Starbucks
Pete’s Super Submarines ” Subway
Goodfellow’s Dry Goods ” Target
Walton’s Five and Dime ” Walmart
Jerry’s Guide to the World Wide Web ” Yahoo
Hoe kiest u de juiste naam voor uw onderneming/startup?
Hier zijn een paar tips om uw creatieve sappen te laten stromen.
Hou het algemeen
In 1945 opende een ondernemer genaamd Sam Walton een zaak genaamd “Walton’s Five and Dime.” In 1969, werd dat bedrijf omgedoopt tot “Walmart.” Sam Walton moest de naam van zijn bedrijf veranderen omdat hij zich realiseerde dat een meer generieke naam hem in staat zou stellen om zijn business model uit te breiden en het zou ook zijn doelgroep veel beter aanspreken vanwege de eenvoud.
Hoewel het niet onmogelijk is de naam later te veranderen, is het veel moeilijker dan vanaf het begin met de juiste naam te beginnen. Als uw bedrijf eenmaal gevestigd en bekend is, kost het veel tijd en geld om het een nieuwe naam te geven, middelen die elders beter kunnen worden gebruikt om uw bedrijf te laten groeien.
Hou het simpel
Hoewel Fiverr en Flickr wel werken, moesten deze bedrijven alleen al miljoenen uitgeven aan marketing om hun merken te versterken om te voorkomen dat potentiële klanten in de war raakten.
Toen deze bedrijven eenmaal groeiden, moesten ze zelfs de juiste spelling van hun domeinnamen, fiver.com en flicker.com, aanschaffen omdat klanten deze gemakkelijk verkeerd zouden spellen in hun webbrowser. Flickr gaf uiteindelijk maar liefst 600.000 dollar uit om het domein flicker.com te kopen. Jakkes!
Als u mensen wilt helpen hun tijd beter te beheren, laat ze dan geen tijd verspillen door uit te zoeken wat uw bedrijf doet. U zou een naam moeten hebben die mensen echt vertelt wat u doet. Een naam die zegt dat je met succes betere time management resultaten kunt leveren zal zeker meer “mind stickiness” hebben dan een generieke, nietszeggende naam.
Ik heb hier al verschillende keren over geschreven, en ik geef altijd hetzelfde antwoord: gebruik uw bedrijfsnaam en uw productnaam (als die er is) om mensen te vertellen wat u doet, of welk voordeel u hen zult bieden. Als ze uw dienst nodig hebben, zullen ze zich uw naam herinneren.
Maak het gedenkwaardig
Het is een slecht teken als mensen je moeten blijven vragen naar de naam van je bedrijf. Je wilt een naam die pakkend is en goed in het geheugen blijft, zodat mensen hem goed onthouden.
Noteer een aantal ideeën en maak een lijst van namen die u aanspreken. Rangschik ze vervolgens op basis van hun lengte. De kortere zullen over het algemeen makkelijker te onthouden zijn.
De wereld verandert en de merknaam van een bedrijf wordt met de dag belangrijker. Het hebben van een unieke en gedenkwaardige bedrijfsnaam is de enige manier voor een nieuw bedrijf om zich te onderscheiden van de massa.
Een geweldig product alleen is niet genoeg wanneer er miljoenen bedrijven over de hele wereld zijn met vergelijkbare producten en diensten die concurreren om de aandacht van de klant.
Roep een gevoel op
Mensen zijn emotionele wezens die voornamelijk op hun gevoel afgaan om beslissingen te nemen. Dit betekent dat uw toekomstige klanten zich zullen bekommeren om hoe uw merknaam hen doet voelen wanneer ze u vergelijken met uw concurrenten. U wilt een bedrijfsnaam die een gevoel in hen oproept dat samenvalt met uw merkimago.
Test het uit
Houd de naam die je leuk vindt niet geheim. Praat er met andere mensen over. Vertel het aan uw vrienden, familie, collega’s of buren voor waardevolle feedback. Vraag naar hun eerste indruk, want dat is waarschijnlijk waar uw potentiële klanten aan zullen denken als ze uw bedrijfsnaam voor het eerst horen.
Amazon heette oorspronkelijk “Cadabra”, zoals de tovenaarsuitdrukking “abracadabra”. Maar Jeff Bezos besloot het te veranderen nadat hij merkte dat zijn advocaat het verwarde met het woord “cadaver”, dat wordt gebruikt om te verwijzen naar een dood lichaam.
Controleer op conflicten
Voordat u zich vastlegt op een naam, moet u nagaan of er andere bedrijven zijn die dezelfde naam gebruiken, vooral die in dezelfde branche als u.
Begin met een snelle BackRub (Google het). Kijk vervolgens in de database van uw Secretary of State. Vervolg dat met een handelsmerkonderzoek. Zorg ervoor dat er geen potentiële conflicten zijn voordat u verder gaat om grote juridische hoofdpijn op de lange termijn te voorkomen.
Als u mogelijke conflicten vindt voor de naam die u leuk vindt, gaat u verder met de volgende op uw lijst. Raadpleeg anders een handelsmerkengemachtigde om te zien of uw naam inbreuk maakt op een ander handelsmerk. Soms, als het bedrijf dat uw naam gebruikt in een andere industrie zit, kunt u het nog steeds gebruiken.
Overigens had ik dezelfde discussie met een andere ondernemer. Ik vroeg hem of online websites een pakkende naam moeten hebben – om de informatie/website overload of de rommel te doorbreken. Hij zei: “namen doen er eigenlijk niet toe”. Wat er toe doet is “of de domeinnaam nog beschikbaar is”.
Toen we de naam “Reviews42” bedachten, was het denkproces heel eenvoudig. We moesten “Reviews” gebruiken in de domeinnaam omdat dit goede zoekresultaten zou opleveren. Echter, “Reviews” was niet beschikbaar als domeinnaam. Toen voegden we de cijfers “42” toe om het te combineren. 42 was afkomstig uit Douglas Adam’s boek “Hitchhiker’s guide to galaxy”. Reviews42 was beschikbaar en dus namen we het.
Dus om een lang verhaal kort te maken, “grote naam” is zeer subjectief. Is “Google” een geweldige naam en van alle namen, is “Apple” een geweldige naam.
Verkrijg het domein
In de huidige wereld van tech-savvy is het van cruciaal belang om een domeinnaam te hebben die overeenkomt met uw bedrijfsnaam. En u kunt niet zomaar een domeinnaam nemen met een willekeurige extensie zoals .net, .org of .co. Het moet een .com zijn, de populairste en meest vertrouwde extensie online. Als u niet de eigenaar bent van de .com dan bent u gewoon weggeven gratis verkeer aan wie dat wel doet, want dat is waar veel van uw potentiële klanten zullen gaan.
Het probleem is dat het vinden van een goede domeinnaam is als het zoeken naar een naald in een hooiberg. De meeste zijn al bezet en bestaande domeineigenaren willen er schandalige prijzen voor terug.
Daarom hebben we Alter gebouwd, een domeinmarktplaats die ondernemers in contact brengt met eersteklas bedrijfsnamen. Namen op de marktplaats zijn geprijsd tegen marktwaarde, worden geleverd met een .com domein en zelfs een professioneel ontworpen logo. Elke naam wordt zorgvuldig uitgekozen door ons team op basis van een aantal factoren, waaronder de betekenis, lengte, uitspreekbaarheid, onthoudbaarheid en het algemene merkpotentieel om het proces van bedrijfsnamen bedenken super eenvoudig te maken voor ondernemers.
U zult zeker mensen horen zeggen dat een bedrijfsnaam niet belangrijk is, dat eigenlijk alleen uw “merk” en “business verticals” ertoe doen. Wat deze mensen echter niet begrijpen is dat uw bedrijfsnaam de basis legt voor een sterk merk dat kan blijven groeien.
Hier zijn 8 concrete manieren waarop een naam uw bedrijf een boost kan geven. Een goede naam zal…
- De hoeksteen van uw merk bouwen
- De aandacht van de klant trekken
- Een band creëren met uw klanten
- Een buzz creëren
- De verkoop stimuleren
- Verhoog besparingen
- Aanmoedigen tot doorverwijzing
- Trek talent aan
Welke bedrijfsnaam u ook kiest, u moet uw merk of bedrijf in de juiste richting sturen.
Wij denken graag in vijf stijlen van pakkende merknamen.
- Klassiek – Helpt je op één lijn te zitten met je branche of jezelf neer te zetten als een high end merk, zoals Dolce & Gabanna of Vanguard Financial.
- Modern – Dit is een brede benadering die uw merk kan neerzetten als out of the box, uniek, innovatief en meer. Je kunt een abstracte naam gebruiken zoals “Hulu” of een intrigerende naam zoals Nike, Amazon, of Apple.
- Slim – Dit is een speelse benadering die gebruik kan maken van woordspelingen of woordspelingen zoals Squattypotty
- Pragmatisch – Dit is een naam die beschrijft wat uw bedrijf doet, zoals PayPal.
- Emotioneel – Dit soort naam doet een emotioneel beroep op mensen, zoals Greenpeace. Welke stijl je ook gebruikt, het helpt om het beeld dat je publiek van je bedrijf heeft vorm te geven. Dit is waarom een bedrijfsnaam een groot verschil kan maken in het succes van je merk.
Trucs en tips leiden vaak tot slechte resultaten bij naamgeving, zoals bij alles.
Als we op zoek zijn naar trucjes en handigheidjes, betekent dat in feite dat we proberen de kantjes eraf te lopen. Misschien kunnen we tijd of geld besparen als we gewoon … enz. Vaak genoeg kunnen we dat inderdaad. Als we een werkbare oplossing proberen te vinden en jammerlijk op ons gezicht vallen, dan weten we dat meestal meteen. Dus blijven we proberen die kapotte auto te repareren, net zo lang tot een of andere “truc” de motor weer aan de praat krijgt; of we erkennen onze eigen beperkingen en brengen het wrak naar de garage om door een vakman te worden gerepareerd.
Bij naamgeving is het grootste risico overmoed, wat leidt tot slordige “oplossingen” en blindheid voor fouten. Mensen hebben de neiging aan te nemen dat ze een goede of slechte naam / domein optie zullen herkennen als ze die zien. We kunnen toch ook onze eigen kinderen een naam geven zonder het te verpesten? Gebruikersnamen en e-mailadressen kiezen we toch ook gewoon? Dus we moeten wel in staat zijn om een naam te kiezen voor ons eigen merk en onze eigen website.
Verleidelijk om dat te denken. Maar waarom zijn er dan zoveel merknaam-blunders, zoveel onhandige domeinen online? De harde waarheid is dat sommige mensen een slechte smaak hebben. Althans, de naam die ze kiezen zal door hun beoogde publiek met grimassen of verwarring worden begroet; en dat is wat telt. Vooral omdat de beste domeinen al door iemand anders geregistreerd zijn en meer dan $10 kosten, hebben mensen de neiging om in plaats daarvan iets vreselijks te kiezen, gewoon om tijd en centen te besparen, en niet te zwaar te hoeven nadenken.
Er zijn een heleboel valkuilen en mogelijkheden voor naamgeving die duidelijk zijn voor een professional, maar die de gemiddelde persoon die niet elke minuut van de dag, jaar in jaar uit, nadenkt over domeinen en de keuze van merknamen, in de val dreigen te lokken. (Ja, er zijn mensen zoals ik die full-time werken met namen, branding, en domeinen).
In werkelijkheid zijn er geen algemene regels. Er zijn geen sluiproutes, geen “trucs” of “hacks” die u niet vaak van een klif zullen sturen. Ik ga nog verder en zeg dat er geen juiste manier is om een merknaam te kiezen. Het inhuren van een professional verhoogt de kans op succes, zelfs als het alleen maar gaat om een snel praatje en niet om een full-service naamgeving klus. Maar het is ook waar dat veel mensen geheel op eigen houtje geweldige merknamen kiezen. Misschien zijn zij de uitzondering en niet de regel, maar het gebeurt genoeg.
Neem naamgeving en domeinselectie serieus.
Anticipeer dat er problemen kunnen zijn met uw favoriete idee, zelfs als u die problemen niet ziet. Erken dat sommige mensen die denken dat ze een goede smaak hebben … dat niet hebben. Erken dat u misschien 1 van hen bent zonder het te beseffen. Als je niet van plan bent om een professional in te huren, besteed dan zeker wat tijd aan brainstormen en onderzoek. Behandel de taak als iets nieuws, want dan zul je er echt aandacht aan besteden. Doe alsof je een vliegende schotel uit elkaar aan het halen bent in plaats van je tanden te poetsen!
Misschien wel de beste tip die ik iedereen kan geven, ook al komt het over als een verkooppraatje voor mijn eigen advieswerk, is om met een expert te praten. Praten met vrienden zal niet veel helpen; ze zullen gewoon raden wat je wilt horen en dat spiegelen. Crowd sourcing bundelt alleen maar een hoop onervarenheid. Beide routes zijn nuttig, maar ze bieden uiteindelijk niet hetzelfde niveau van feedback als echte materiedeskundigheid.
Praten met een professional hoeft niet per se een dure aangelegenheid te zijn. Neem uw naam gewoon mee voor een controle, net zoals u dat met uw auto zou doen. Krijg een duim omhoog of een duim omlaag. Misschien krijg je een paar ideeën over andere richtingen die je kunt verkennen. Merknamen zijn veel moeilijker te veranderen als je er eenmaal een bedrijf / website op hebt gebouwd. Een snel “ben-ik-gek-op-de-naam-mijn-bedrijf-X” gesprek kan je veel tijd en geld besparen.
Conclusie
Wanneer je een bedrijfsnaam kiest, zorg er dan voor dat je klikt met je publiek. Het kiezen van een bedrijfsnaam voor een nieuw bedrijf kan in het begin een ontmoedigende taak lijken, net als wanneer je op het punt staat een naam te geven aan een pasgeborene. Maar als je er eenmaal doorheen bent, zul je jezelf later dankbaar zijn als je bedrijf de vruchten ervan begint te plukken. Welke naam u uiteindelijk ook kiest, vergeet niet van de reis te genieten, want dat is waar het leven om draait.