Wanneer mensen startup-ideeën delen, is het niet jouw taak om gaten in het idee te prikken, maar om uit te zoeken hoe het kan winnen. Hoe kunnen ze een “miljarden onderneming” worden?
Startups zijn bedrijven die streven naar snelle groei en startup-ideeën zijn een hypothese van waarom ze snel kunnen groeien. Wanneer je overweegt om al dan niet door te gaan met een startup-idee, is het een goede gewoonte om het op te splitsen in drie delen: probleem, oplossing, en inzichten.
Inhoudsopgave
HET PROBLEEM
Mensen moeten altijd proberen te beginnen met het denken over problemen. Op deze manier is het je doel om de setting te ontdekken waardoor je startup idee snel kan groeien. Het richt je geest ook op het creëren van de meeste waarde voor mensen.
- Startup-investeerders zoeken naar problemen die aan een aantal of alle van deze criteria voldoen:
- Populair – Iedereen of veel mensen hebben jouw probleem.
- Groeiend – De markt (vraag) groeit zo snel dat meer en meer mensen het probleem hebben.
- Dringend – Het probleem moet snel worden opgelost.
- Prijzig – Het probleem is duur om op te lossen, wat betekent dat het op zijn minst een miljoenenindustrie is.
- Verplicht – Mensen die dit probleem hebben MOETEN het oplossen.
- Frequentie – Mensen komen uw probleem steeds weer tegen in frequente tijdsintervallen. Deze is super belangrijk omdat het mensen veel kansen geeft om in klanten te veranderen.
De ideale startup voor investeerders: heeft het potentieel van meer dan 1 miljoen gebruikers, heeft 20% marktgroei jaar na jaar, en het probleem moet nu opgelost worden. Onnodig te zeggen dat het ook de potentie heeft om miljarden dollars te verdienen.
Sommige van de beste ideeën pakken problemen aan die zich elk uur of elke dag voordoen, dus vraag jezelf af “moet het probleem vandaag worden opgelost?”
Bonus: veel grote startup-ideeën zijn geïnspireerd door wetswijzigingen!
DE OPLOSSING
Het grootste advies aan oprichter is om hier niet te beginnen als je aan het brainstormen bent over startup ideeën. Focus op het probleem. Doe wat nodig is om de problemen/problemen van mensen op te lossen.
Aangezien we beginnen met een startup idee dat een hypothese is, moeten we eerst het probleem bedenken. Daarna gaan we naar buiten en testen we onze hypothese door te praten en te testen met potentiële klanten. Pas na het experimenteren en het praten met klanten komen briljante oplossingen tevoorschijn.
(Elon Musk begon met zich af te vragen wat de belangrijkste problemen waren die hij kon oplossen? Veel grote oprichters en CEO’s zijn hetzelfde begonnen).
INZICHTEN / ONEERLIJKE VOORDELEN
Oneerlijke voordelen hebben te maken met groei, en om een extreem succesvolle startup te zijn, heb je er een nodig. Je hebt ze niet allemaal nodig, maar de meeste miljard-dollar startups hebben meer dan één oneerlijk voordeel.
Oneerlijke voordelen:
- Oprichters – Je bent 1 van de 100. Ben je een super expert in je industrie? Bent u een doctorandus in een zeer klein gebied? Bent u een uitzonderlijke verkoper? Net boven het gemiddelde uitsteken is niet genoeg.
- Markt – Heeft de markt een groeipercentage van 20% of hoger? Merk op dat dit het zwakste voordeel is dat u kunt hebben.
- Product – Uw product is 10x beter. Het is niet genoeg dat het 2x of 3x beter is. Wat het een voordeel maakt, is dat het voor anderen moeilijk te repliceren is.
- Acquisitie – Het kost €0 om klanten te krijgen. Kan het zich verspreiden door mond-tot-mondreclame of heb je een gratis voordeel? Dit betekent meestal het hebben van een grote sociale media aanhang of publiek van een vorige zaak.
- Monopolie. Als het bedrijf groeit, is het dan moeilijker voor concurrenten om te winnen?
Een laatste ding om te overwegen bij het evalueren van ideeën is je overtuigingen.
Wat is je drempel en kun je wonderen verrichten?
Vraag jezelf af:
- kan ik mijn startup idee wel bouwen?
- Hoe goed kan ik verkopen, een verhaal vertellen en klanten overtuigen? (cruciaal voor het verdienen van geld en het in leven houden van je bedrijf)
- Kan ik me door het verkoopproces heen werken? Kan ik moeilijke tijden doorstaan?
Een van de beste manieren om een consistente stroom van nieuwe ideeën te genereren, is het te benaderen vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken als u maar kunt bedenken.
Inspiratie nodig? Hier is een lijst van verschillende invalshoeken met specifieke strategieën voor het genereren van ideeën voor elke invalshoek om je creatieve sappen te laten stromen!
Zoek je eigen irritaties
- Creëer een oplossing voor iets dat je echt vervelend of pijnlijk vindt in je leven.
- Creëer een betere oplossing voor iets dat je elke dag doet – bv. maak het proces efficiënter, minder duur of aangenamer.Los een probleem op voor een nichepubliek
- Bouw een e-maillijst rond een niche-onderwerp en ondervraag hen over hun grootste uitdagingen hierover.
- Analyseer de activiteit op forums en op platformen om de pijnpunten en verlangens van niche-groepen te ontdekken.
Ontdek business ideeën in uw zakelijke baan
- Kijk naar de interne processen van het bedrijf waar je werkt (Human Resources, Finance & Accounting, Marketing, Management, Sales, etc.): Wat zijn processen die efficiënter kunnen worden gemaakt? Hoe kunnen ze worden verbeterd met behulp van technologie?
- Kijk naar de mensen die met u werken: Hoe zouden ze beter kunnen worden in wat ze doen? Hoe kunnen ze gelukkiger worden in wat ze doen, zodat het bedrijf zijn best presterende werknemers kan behouden?
- Kijk naar het verbeterpotentieel van de kerndienst van het bedrijf. Hoe kan zijn product of dienst beter, goedkoper of efficiënter worden gemaakt? Denk aan out-of-the-box manieren die de grote bedrijven missen en aan bedrijfsideeën die baat hebben bij kleine agile startup teams in plaats van groot kapitaal en middelen.
- Kijk naar de overdraagbaarheid van zijn producten en processen: Hoe kunnen haar processen worden gebruikt in een andere industrie? Hoe kunnen zijn producten toegankelijk worden gemaakt voor een totaal andere markt (bv. een goedkopere, meer elementaire versie in derdewereldlanden)?
- Zoek naar verbeter-potentieel in zijn toeleveringsketen: Hoe kunnen processen van zijn leveranciers of klanten efficiënter worden gemaakt?
Trends analyseren
- Kijk naar de trending topics op Social Media Sites zoals Twitter, Reddit, Buzzfeed, YouTube etc. Herinner je je de Fidget Spinner? Als u in staat bent om snel genoeg op trending topics in te springen door het creëren of doorverkopen van gerelateerde producten of diensten, kunt u een valide business opbouwen.
- Word zelf een trendspotter: Lees, lees, lees. Kies een industrie en spendeer een paar maanden om er alles over te lezen. Doe dit totdat je op het punt bent gekomen dat je zelf de komende trends kunt spotten en voorspellen.
Verken je passie
- Kijk naar je vorige banen en analyseer wat je wel en niet leuk vond in je rol. Denk aan sectoren en soorten bedrijven waarin je meer zou kunnen doen van wat je leuk vindt. Als u bijvoorbeeld graag met mensen werkte in uw baan als klantenservice, waarom bouwt u dan geen coaching- of adviesbureau op?
- Maak een lijst van dingen die je graag doet en gratis zou willen doen. Denk na over hoe je deze dingen in een bedrijf zou kunnen veranderen. Bijvoorbeeld, als u gepassioneerd bent over gezond leven en uw vrije tijd besteedt aan het onderzoeken van recepten, het vinden van nieuwe manieren om te trainen en het lezen van de nieuwste gezondheidstrends – waarom begint u dan geen blog of coachingbedrijf met uw expertise?
Bouw op uw sterke punten
- Kijk naar je vroegere banen en analyseer waar je echt goed in was.Denk aan sectoren en soorten bedrijven waarin je je vaardigheden en sterke punten zou kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld, als je echt goed was in het schrijven van blogberichten in je vorige marketingbaan, zou je een bedrijf kunnen beginnen als freelance schrijver.
Word een ideeënmachine
- Train je hersenen om ideeën van de tap te bedenken door elke dag 10 ideeën over één onderwerp op te schrijven. Het hoeven geen zakelijke ideeën te zijn, maar ze moeten gerelateerd zijn aan slechts één onderwerp. Dit zal je hersenen dwingen om echt creatief te worden. Bijvoorbeeld: schrijf 10 ideeën op om koken makkelijker te maken, 10 ideeën om af te vallen, 10 ideeën om boeken te verkopen, etc.
- Lees, Lees, Lees. Hoe meer u leest over verschillende dingen op allerlei gebied, hoe meer ideeën er vanzelf bij u opkomen. Door uw kennis uit te breiden, breidt u uw rijkdom aan zakelijke ideeën uit.
Pas een bekend bedrijfsmodel toe op een andere bedrijfstak of een ander product
- Bouw de Uber voor X, de Airbnb voor Y of de Warby Parker voor x. Je snapt het punt.
- Zoek een niche en verkoop producten door op je eigen dropshipping webshop, Amazon, eBay of andere marktplaatsen.
Een idee voor een start-up komt voort uit een ongemak of een gat dat je ziet in de bestaande markt. Ga dus niet hier en daar op zoek naar dat miljard idee, maar wees gewoon oplettender en oplettender terwijl je om je heen kijkt, het is daar.
Het idee is zo groot als uw begrip:
Zelfs als iemand je een idee geeft van een miljard dollar, dan nog zul je er geen dubbeltje van kunnen maken zonder het juiste begrip van het werkterrein van je idee (nee ik bedoel niet je leeftijd, ik bedoel je KENNIS).
Integendeel, je kunt miljoenen euro’s verdienen met vuilnis.
Laten we zeggen dat je geluk hebt:
Zelfs als je geluk hebt, je idee aanslaat bij investeerders en ze besluiten je te financieren (superzeldzaam, vooral nu investeerders eindelijk hebben begrepen dat het niet de graad maar het team is dat een succesvol bedrijf maakt), ben je nog steeds gedoemd te mislukken terwijl het geld van je investeerder gewoon wegspoelt.
Waarom mislukken startups precies, zelfs met een goede financiering?
Vooral omdat je uiteindelijk te veel middelen gebruikt en te veel afhankelijkheden creëert (van mensen, tools, agentschappen, software, voorwaarden, enz.) om je gebrek aan ervaring te compenseren.
Om eerlijk te zijn, als u uw klant niet kunt begrijpen, kunt u uw product/dienst niet verkopen.
Om precies te zijn, het zal gebeuren in deze volgorde, Deze dingen zullen je doden:
Tijd:
Als je voor een uitdaging staat, ga je experimenteren met nieuwe strategieën, om te leren wat wel en niet werkt.
U zult gedrag van uw doelgroep leren dat u niet in een boek zou hebben gelezen.
Dit kost natuurlijk tijd om te evalueren.
Geld:
In het geval, dat u besluit om het harde werk over te slaan, zult u van plan zijn om iemand in te huren met relevante ervaring en significante prestaties.
Niets is gratis, het salaris is recht evenredig met de prestaties en ervaring.
Compromissen:
In de last van alle uitgaven zult u compromissen moeten sluiten in termen van kwaliteit van de middelen, kwaliteit van de levering, management tools, uitgaven voor groei, enz.
Deze compromissen zullen direct weerspiegelen op het bedrijf en u zult klanten beginnen te verliezen.
Een doodlopende weg dus.
Wacht niet de hoop te verliezen gewoon nog niet, je nog steeds weg te nemen een levenslange ervaring en de grootste leer van het leven: “Geef nooit op”.
Laten we aan de reis beginnen
Terugkomend op de oorspronkelijke vraag:
“Hoe vind je een idee voor een startup?”
Dit is wat je moet doen:
Begrijp jezelf beter:
Maak een lijst van alle kwaliteiten en zwakheden die je hebt.
Het zal je helpen bij het stroomlijnen van je keuzes, “Hoe” zul je hieronder ontdekken.
Idee is als je perfecte partner, hij is om je heen maar je realiseert het je niet:
Zeg nee tegen compromissen (Potentieel Idee):
Zeg in je dagelijkse leven nooit…
“Kerel, ik kan er niets aan doen. Het is gewoon zoals het is.”
Als er iets is dat je ongemakkelijk maakt of dat geoptimaliseerd zou kunnen worden, dan wordt dat een potentieel idee.
- Het kan zijn terwijl je een krant leest
- Onderzoek doet over een onderwerp
- coderen
- aan het schilderen bent
- speelt
- Feesten
- Reizen
- Zelfs slapen, ideeën zijn overal,
- Wees je bewust van je omgeving (Potentieel Idee):
- Hou gewoon je ogen en oren open. Zelfs als je een probleem niet herkent, mensen om je heen misschien wel.
U hoort vaak uw vrienden, collega’s, kennissen kibbelen over problemen, nou dat is uw JACKPOT.
Zoek gewoon het gemeenschappelijke probleem in alle gesprekken en dat is uw potentiële idee.
Wie weet gaat u een wandeling maken, ziet u een hondenpoepje en knippert u met uw ogen! Uw idee-lampje schijnt.
Heb je je idee gevonden?
Nee, nog niet helemaal. Je hebt een potentieel idee, maar is het je tijd waard? Serieus worden!
Het juiste idee filteren.
“Het is als voetbal, niet noodzakelijk dat elke keer dat je trapt, je zult scoren”
Het vinden van een idee is slechts het eerste halve werk. Hier is hoe je erachter komt of je het echt aan kunt.
Stel jezelf deze vragen:
- Hoe goed ken je het werkterrein?
- Bent u al eens klant geweest van een dergelijke dienst/ product? Hoe was de ervaring?
- Heeft u iemand gehoord die dezelfde problemen had als u?
BELANGRIJK: Zou u het leuk vinden om te doen? Zou je gratis werken?
Als de antwoorden “JA” zijn, gefeliciteerd STAP 1: GESLAAGD
STAP 2: Kun je het winstgevend maken?
Niets heeft zin als het op je bankrekening geen niks oplevert!!!
Veel goede startups zijn doodgegaan omdat ze hun klant niet konden laten betalen.
- Verzamel gegevens: Zoek uit wie je doelgroepen zijn en wat de manieren zijn om ze te bereiken.
- Marktonderzoek: Ga de interactie aan met je potentiële klanten en kijk hoeveel mensen daadwerkelijk het probleem voelen dat jij probeert op te lossen,
- Bepaal uw prijs: Bereken de markt en evalueer de betalende capaciteit van de potentiële klanten,
- Vraag of ze zouden betalen voor de oplossing:
- Bespreek de oplossing met het doelpubliek en neem feedback,
- Tenslotte, evalueer wat u allemaal nodig heeft:
Hier uw sterkte en zwakte berekening zal u helpen bij het beslissen wat heb je nodig om het meest voor te bereiden in,
WAT? Dacht je dat het een snel succes is?
Het spijt me u te moeten teleurstellen, maar er is veel moed voor nodig om ondernemer te zijn. Zelfs met dit alles heb je nog niet 1% van de vereisten vervuld om je startup super succesvol te maken.
Je hebt net je tas klaargemaakt om de Mount Everest te beklimmen, de reis moet nog beginnen.
Wees voorbereid!!!
Om te falen,
Om te vallen,
Om besodemieterd te worden,
Om gek genoemd te worden,
Om ups en downs te zien,
Om echte gezichten te zien van mensen om je heen,
EN
Om weer op te staan,
Om volhardend te zijn,
Om van iets te houden,
Om een nieuwe familie te maken,
Om het mooiste gevoel in de wereld te hebben
JA, JE KUNT HET ZEKER DOEN!!
Kolonel Sanders, oprichter van KFC, deed het op een leeftijd van 65 jaar.
Tanmay Bakshi, ingehuurd door google voor $1.25 B per jaar, deed het op een leeftijd van 13 jaar.
Er is geen juiste leeftijd, Er is geen juiste tijd, Er is geen morgen!!
Als je iets wilt doen, doe het dan NU.
Ik hoop dat het je geholpen heeft. Excuses als de toon hard was, maar dat was wel nodig. Er worden 90% dromen (start-ups) aan diggelen geslagen en dat moeten we stoppen.
Alleen bedoeld in goede intentie.