despaired, businessman, business

Moet ik stoppen met mijn baan om ondernemer te worden? 12 redenen om het wel of niet te doen

Misschien, maar je moet beginnen met het kiezen van het juiste zakelijke pad.

En dat is niet gemakkelijk. Hier zijn wat tips over hoe het te vinden.

Ten eerste, kies uw favoriete 5 ideeën. Tip: kies er 10 en slaap er een paar dagen over. Beperk daarna de lijst tot uw beste 3-5 ingevingen en volg deze stappen.

Marktonderzoek en analyse

Het doel van marktonderzoek en -analyse is om de markt te beschrijven zoals hij is. Beschrijf de markt die u gaat betreden, de behoeften die er al zijn, en de manier waarop anderen in het verleden zijn geslaagd en gefaald. Hoe specifieker, hoe beter. Hoe meer grondkennis, hoe beter. Het punt? Het gaat erom dat u duidelijk bent over de manier waarop u de wereld ziet, en dat u en potentiële partners het eens zijn over de veronderstellingen over de markt.

Een marktanalyse dwingt u om vertrouwd te raken met alle aspecten van de markt, zodat de doelmarkt kan worden gedefinieerd en het bedrijf in die markt kan worden gepositioneerd.

Beperk uw doelmarkt tot een beheersbare omvang. Veel bedrijven maken de fout dat ze te veel doelmarkten proberen aan te spreken. Onderzoek en neem de volgende informatie over uw markt op:

Onderscheidende kenmerken – Wat zijn de kritieke behoeften van uw potentiële klanten? Wordt aan die behoeften voldaan door de huidige concurrenten? Wat zijn de demografische gegevens van de groep en waar bevinden zij zich? Zijn er seizoensgebonden of cyclische aankooptrends die van invloed kunnen zijn op uw bedrijf?

Omvang van de primaire doelmarkt

Welke gegevens kunt u, naast de omvang van uw markt, ook verstrekken over de jaarlijkse aankopen die uw markt in uw bedrijfstak doet?

Hoeveel marktaandeel kunt u verwerven? – Wat is het marktaandeelpercentage en het aantal klanten dat u verwacht te verkrijgen in het afgebakende geografische gebied?

Concurrentieanalyse

Het doel van een concurrentieanalyse is het bepalen van de sterke en zwakke punten van de concurrenten binnen uw markt. Deze analyse biedt zowel een offensieve als defensieve strategische context om kansen en bedreigingen te identificeren. Het helpt u de potentiële marktomvang te bepalen en uw doelklanten te identificeren. Het helpt u ook de locaties van uw concurrenten tegenover potentiële klanten te ontdekken. Met het belang van tijd en gemak voor de klant, zal dit nuttig zijn bij het lokaliseren van uw bedrijf.

Wij geloven dat de meest kritische reden voor het doen van een concurrentiebeoordeling is om de waardeproposities van uw concurrenten te identificeren. Een analyse van deze proposities kan u helpen te bepalen wat er voor u nodig is om klanten te winnen met uw eigen waardeproposities.

Marketingplan

Marketing is het proces van het creëren van klanten, en klanten zijn de levensader van uw bedrijf. Het marketingplan is uw kans om te beschrijven hoe u dingen gaat veranderen. U gaat X doen, en dan zal Y gebeuren. U gaat Z bouwen met zoveel geld in zoveel tijd. U zult Q aan de markt presenteren en de markt zal reageren door deze actie te ondernemen.

In dit gedeelte, het eerste wat u wilt doen is het bepalen van uw marketing strategie. Dit is het hart van het moderne business plan. De enige reden om een project te lanceren is om iets te veranderen, en u moet weten wat u gaat doen en welke impact het zal hebben.

Een algemene marketingstrategie moet vier verschillende componenten omvatten:

Marktpenetratiestrategie

Hoe gaat u uw eerste klantenbestand winnen? Dit is het belangrijkste onderdeel van uw marketingstrategie en waar de meeste nieuwe bedrijven falen.

Groeistrategie

Deze strategie voor het uitbouwen van uw bedrijf kan het volgende omvatten: hoe vergroot u uw personeelsbestand, een overnamestrategie zoals het kopen van een ander bedrijf, een franchisestrategie voor het uitbreiden van uw activiteiten, of hoe haalt u klanten weg bij concurrenten.

Distributiekanalen-strategie

Keuzes voor distributiekanalen kunnen zijn: original equipment manufacturers (OEM’s), een intern verkoopteam, distributeurs of detailhandelaren.

Communicatie-strategie

Hoe gaat u uw klanten bereiken? Meestal werkt een combinatie van de volgende tactieken het beste: promoties, sociale media, reclame, public relations, persoonlijke verkoop, en gedrukt materiaal zoals brochures, catalogi, flyers, enz.

Financieel plan en cashflow

En het laatste deel gaat helemaal over geld. Hoeveel heb je nodig, hoe ga je het uitgeven, en de details van hoe het cash flow plan eruit ziet.

Er zijn twee onderdelen van een financieel plan die uw bedrijf zullen maken of breken. Deze zijn misschien wel de grootste veroorzakers van bedrijfsfaillissementen.

Het eerste onderdeel is een raming van de inkomsten van uw bedrijf als functie van de tijd. Dit zal bepalen hoeveel geld u nodig zult hebben om uw bedrijf in stand te houden.

De tweede is hoe lang het zal duren voor uw bedrijf om op een consistente basis het break-even punt te bereiken (het vergelijken van inkomsten versus uw totale kosten).

Focus op budget versus realiteit

Neem de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat u een goede vergelijking maakt tussen budget en realiteit op.

Neem alle maatregelen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat u ten minste eenmaal per maand een goed overzicht maakt van budget versus werkelijkheid voor verkoop, kosten, uitgaven en cashflow.

U moet de sectie Financiële prognoses ontwikkelen nadat u de markt hebt geanalyseerd en duidelijke doelstellingen hebt bepaald. Dan kunt u de middelen efficiënt toewijzen.


Alle ondernemingen, zowel startende als groeiende, zullen prospectieve financiële gegevens moeten verstrekken. In de meeste gevallen zullen crediteuren willen zien wat u verwacht dat uw bedrijf de komende vijf jaar zal kunnen doen. De documenten voor elk jaar moeten prognoses bevatten van de resultatenrekening, de balans, de cash flow en de begroting van de kapitaaluitgaven. Voor het eerste jaar moet u maandelijkse prognoses opstellen. Indien u in uw prognoses van veronderstellingen bent uitgegaan, dient u een samenvatting te geven van wat u hebt verondersteld.

Moet ik echt m’n baan opzeggen?

Voor ik daar een antwoord op kan geven, wil ik u vragen of u al met de onderneming begonnen bent.

Als u nog niet met de onderneming begonnen bent of er nog geen geld mee verdiend hebt, neem dan geen ontslag.

Nu, als u wilt stoppen omdat het loon laag is, u het werk haat, of andere geldige, maar niet essentiële redenen, dan zou ik niet stoppen totdat u uw huidige inkomen kunt vervangen door een andere bron. Met andere woorden, neem geen ontslag zonder een ontsnappingsplan!

Maar, hoe zou je weten wanneer het tijd is om te stoppen omdat je een nevenactiviteit bent begonnen of zoiets?

Wel, als je beschikt over wat ik de “5-rechten” noem, dan kun je met een gerust hart stoppen.

Deze zijn:

Het juiste business model

(een manier om geld te verdienen die je levensstijl ondersteunt? Is je bedrijf schaalbaar?)

De juiste gewoonten (wat doe je elke dag dat succes in uw bedrijf te garanderen)?

De juiste logistiek

(heb je genoeg spaargeld, een pensioenplan buiten je werk, medische / tandheelkundige verzekering zonder een baan, etc.)

De Juiste vaardigheden

(heeft u marketing- en verkoopvaardigheden om van uw bedrijf een echt succes te maken? Hoe goed levert u resultaten aan uw klanten of cliënten?)

De juiste mentaliteit

(als je zelfbeperkende gedachten hebt of denkt en handelt als een werknemer, zul je het niet redden. Als je denkt dat je in de beginperiode minder uren kunt werken, zul je het ook niet redden).

Denk dus goed na over waarom je wilt doen wat je van plan bent te doen, en kijk of het zin heeft.

Ongeveer 9 jaar geleden dacht ik ook aan het opstarten van een online bedrijf, maar mijn baan was alsof ik 8 uur per dag werkte. In het begin dacht ik echt dat ik moest kiezen tussen mijn baan behouden of ermee stoppen en me richten op mijn startup, maar het probleem waar ik mee zat was dat als ik mijn spaargeld in mijn startup zou steken en het mislukt, ik werkloos zou zijn en al mijn spaargeld zou verliezen.

Dus ik dacht echt dat er een kans was dat ik ze allebei tegelijk zou kunnen doen, zodat ik me op beide dingen zou kunnen concentreren zonder financiële problemen te krijgen. Ik heb gewerkt aan de 2 dingen en eerlijk gezegd, het is nogal door elkaar, maar op de een of andere manier heeft het gewerkt.

Ik begrijp de verleiding om te willen stoppen om vrij te zijn… ik heb het zelf ook gedaan. Maar, ik was niet voorzichtig toen ik het deed toen en ik betaalde voor die fouten!

Wat je op een slimme manier kan doen:

Begin een bijbaantje en besteed elk moment dat je wakker bent, niet aan je hoofdactiviteit, maar aan je bijbaantje.

Doe dit zodat je kunt zien of het bedrijf wel iets is wat je echt wilt doen. Het gras ziet er altijd groener uit tot je je realiseert dat het gewoon kunstgras is, haha!

Als de onderneming eenmaal goed loopt en de inkomsten je inkomen van de hoofdklus vervangen, begin je te denken aan stoppen, maar toch, niet doen!

Bouw een buffer op voor het bedrijf zodat je alle stormen kunt doorstaan en door de moeilijke tijden heen kunt komen.

Spaar minstens vier maanden salaris op, zodat je zelf je rekeningen kunt betalen als je geld opraakt en in geval van nood.

Dan en alleen dan, zou u moeten overwegen om uw baan op te zeggen. Probeer geduldig te zijn, speel het slim, speel het lange spel.

Met dat alles gezegd, ik ken uw situatie niet. Misschien is ontslag nemen de beste zet zodat je tijd hebt om je volledig aan de zaak te wijden, misschien ook niet. Zorg ervoor dat je weet waar je aan begint.

Stel je voor dat je volgende week een investeerder gaat ontmoeten. Dit zijn taaie investeerders die al allerlei pitches hebben gezien. Ze zijn niet snel onder de indruk. Stel je nu eens voor dat je volgende week een presentatie voor hen moet houden. Bent u er klaar voor?

Als u er niet klaar voor bent om een overtuigende en winnende presentatie te geven aan een investeerder, geef dan niet op. Werk eerst aan het ontwikkelen van een overtuigende en winnende pitch voor een investeerder. Laat uw product zo ver komen als u kunt terwijl u een voltijdse baan hebt. Wanneer u kunt zeggen “Laat de investeerders maar komen!” en het meent, neem dan ontslag en ga verder.

Wat is er nodig om de investeerders over te halen?

Stel je voor dat je volgende week een investeerder gaat ontmoeten. Dit zijn taaie investeerders die al allerlei pitches hebben gezien. Ze zijn niet snel onder de indruk. Stel je nu eens voor dat je volgende week een presentatie voor hen moet houden. Bent u er klaar voor?

Om een bedrijf op te richten, zijn een groot aantal vaardigheden nodig.

Meestal zijn deze vaardigheden niet in één persoon te vinden. Op dit punt zou ik werken aan het opbouwen van een netwerk van mensen die je zou kunnen uitnodigen in je startup. Vind mensen met wie je graag samenwerkt en die ook de droom delen om in een startup te zitten.

Het is niet onredelijk om je aan te sluiten bij een vroege startup en die te gebruiken als training voor de taken die je wilt leren, en om connecties op te bouwen met mensen waarmee je wilt werken.

Het aannemen van geld van buitenaf is duur op een heleboel manieren. Dus ga niet lichtvaardig om met geld van buitenaf. Als je het nodig hebt, moet je het nemen. Maar dat zal zijn nadat je tractie hebt met klanten en nadat je voor jezelf hebt bewezen dat het de moeite waard is. Wanneer u geld van buitenaf aanneemt, verwacht ik dat de Angels/Venture Capital-investeerders verwachten dat u wat “huid in het spel” hebt gestoken en dus zult u uiteindelijk geld in uw bedrijf investeren. Misschien meer dan eens.

Iedereen in de wereld heeft problemen. Er is dus geen tekort aan dingen om aan te werken die mensen zullen helpen. De vraag is of het winstgevend is en of u de middelen en toegang tot klanten hebt om er een stabiel en effectief bedrijf van te maken.

Als u er niet klaar voor bent om een overtuigende en winnende presentatie te geven aan een investeerder, geef dan niet op. Werk eerst aan het ontwikkelen van een overtuigende en winnende pitch voor een investeerder. Laat uw product zo ver komen als u kunt terwijl u een voltijdse baan hebt. Wanneer u kunt zeggen “Laat de investeerders maar komen!” en het meent, neem dan ontslag en ga verder.

Wat is er nodig om de investeerders over te halen?

Ten eerste willen ze naar het product kijken. Dus creëer de website voor zover mogelijk.
Ten tweede willen ze weten dat u niet de enige bent die aan het project werkt – ze willen een team van medewerkers zien. Ontwikkel dus een kwaliteitsteam.
Ten derde willen ze een financiële prognose zien, een methode om uw website te gelde te maken, en een marketingplan. Ik zou zeggen dat van dit alles, het team het belangrijkst is. Als u niet een paar zeer getalenteerde mensen kunt overhalen zich bij uw team aan te sluiten, heeft u misschien niet zo’n goed idee als u denkt.

Als er één ding is wat me tegenstaat om van mensen te horen is: dat ze niet genoeg tijd hebben om een bedrijf te beginnen.

We hebben allemaal evenveel uren in een dag; het hangt er alleen vanaf hoe we ze gebruiken.

Dat u niet onmiddellijk vijf, acht of twaalf uur per dag aan uw bedrijf kunt wijden, betekent niet dat het geen zin heeft om het te proberen. Houd bij hoe u uw dag doorbrengt, en zoek regelmatig naar momenten waarop u onbedoeld tijd verspilt.

Het zal u misschien verbazen waar u vrije tijd kunt vinden.

52% procent van de ondernemers beginnen hun bedrijf thuis, wat betekent dat als u uw bedrijf combineert met normale verantwoordelijkheden thuis en op het werk & u niet de enige bent.

Ik weet dat het moeilijker is om tijd aan een bedrijf te besteden als je al een fulltime baan en andere verantwoordelijkheden hebt, maar ik weet ook dat het niet onmogelijk is. Als je je gefrustreerd voelt, is dit mijn advies: begin klein. Je moet je bedrijf op een gegeven moment boven je carrière stellen, anders gaat het nergens heen.

Het draait allemaal om prioriteiten stellen.

Laat een website of webshop bouwen en start alvast je bedrijf in je vrije tijd.

Als je je huidige baas haat, ga dan nu op zoek naar een nieuwe baan.