Inhoudsopgave
Een website is uw beste marketing-instrument
Slimme manieren om uw website te promoten:
- SEO
- Backlinks
- Influencers
- E-mail handtekeningen
6 stappen voor het bouwen van een effectieve website marketing strategie
- Voer een website-analyse uit
- Overweeg mobiele optimalisatie
- Breng het gebruikersverloop in kaart
- Ontwikkel e-mailcampagnes
- Gebruik PPC
- Creëer inhoud met hoge waarde
Soorten website marketing
- SEO
- Productie en optimalisatie van inhoud
- E-mail marketing
- Beheerde PPC
Inhoud en website marketing
Ontwikkeling en publicatie van content vereist een wetenschappelijke aanpak
Wat is website marketing?
Website marketing is de strategische promotie van een website om relevant verkeer naar de site te leiden. Het doel is meestal om mensen aan te trekken die geïnteresseerd kunnen zijn in de producten of diensten van een bedrijf. Meer traffic naar je website of webshop betekent meer mogelijkheden om uw waardepropositie voor te stellen aan potentiële klanten.
Het doel van de meeste website marketing strategieën is om hoog te scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs) door de uitvoering van zoekmachine optimalisatie (SEO) tactieken, content marketing, sociale media betrokkenheid, en andere digitale en offline inspanningen.
In de meeste sectoren krijgen pagina’s die op de eerste SERP-positie staan meer dan 50% van het verkeer voor hun zoekwoorden. Er is een steile daling voor pagina’s die op de tweede en derde positie staan en pagina’s op de posities 5-20 concurreren voor minder dan 5% van het verkeer.
Een goed beheerde website marketing strategie kan uw bedrijf helpen nieuwe klanten aan te trekken en uiteindelijk het marktaandeel van uw bedrijf te vergroten.
Uw website is uw beste marketing-instrument
Tegenwoordig is de website van uw merk het primaire kanaal waar gebruikers over uw merk te weten kunnen komen en acties kunnen ondernemen die direct bijdragen aan de groei van uw bedrijf.
Inbound digitale marketingstrategieën hebben de vorm van een trechter. Uw klanten zijn op het internet, gebruiken zoekmachines, browsen door artikelen en gebruiken apps. Het is de taak van uw inbound strategie om mensen naar uw website te trekken waar ze uw content kunnen lezen en bekijken en uiteindelijk een aankoopbeslissing kunnen nemen.
Een geoptimaliseerde website biedt een merkervaring voor de klant die vragen beantwoordt en de unieke waarde van uw aanbod laat zien. Elk aspect van de online aanwezigheid van uw merk straalt uit vanaf uw website. Lees verder om meer te weten te komen over hoe u uw website marketingstrategie kunt maximaliseren.
Hoe uw website promoten?
Voor de niet-ervaren personen, kan website promotie een ontmoedigende taak lijken.
Met een geschatte 1,8 miljard geregistreerde websites in 2020 en meer dan 4 miljard actieve internetgebruikers, voelt opvallen als een onmogelijke taak.
Het goede nieuws is dat er niets onmogelijks aan is.
Als je begrijpt waar je publiek naar op zoek is en hoe zoekmachines kwaliteits websites identificeren, is het internet je parel.
- SEO
De meeste mensen zullen uw website vinden via een zoekmachine, dus het is het beste om met dit kanaal te beginnen. Zoals de naam al zegt, is SEO het geheel van methodologieën die gebruikt worden om websites zowel toegankelijk te maken voor zoekmachines als aantrekkelijk voor lezers.
SEO is het geheel van methodologieën die worden gebruikt om websites zowel toegankelijk te maken voor zoekmachines als aantrekkelijk voor lezers.
Moderne ranking algoritmes zoals die van Google zijn ontworpen om tientallen signalen op te sporen die websites nuttig en betrouwbaar maken.
Moz heeft goed werk verricht door de kritieke behoeften van SEO samen te vatten:
Als u een vergelijking met traditionele marketingstrategieën nodig hebt, denk dan aan SEO als een supervette bedrijfsvermelding in een telefoonboek. In plaats van te betalen voor een grote advertentie in de gele pagina’s, kan SEO tactieken helpen uw bedrijf vermelding te bereiken de top van de pagina waar geïnteresseerde klanten kunnen gemakkelijk ter plaatse uw informatie. Wanneer klanten een behoefte hebben, een van de eerste dingen die ze doen is wenden tot een zoekmachine. SEO zorgt ervoor dat uw bedrijf is front en center, waardoor een gestage stroom van verkeer naar uw website.
- Backlinks
Vergeet nooit dat het web een netwerk is, en beweging tussen netwerkknooppunten (websites) is van cruciaal belang, niet alleen voor digitale marketing, maar voor de moderne wereldeconomie als geheel.
Dus als je denkt over website verkeer als een vorm van valuta, is het logisch dat je zou willen om het te ontvangen van gerenommeerde bronnen. Net zoals u geen geld zou willen aannemen van een louche kredietverstrekker, wilt u ook geen verkeer van irrelevante of onbetrouwbare bronnen.
Backlinks – die verkeer van een andere site naar uw eigen site leiden – zijn uiterst belangrijke promotiemiddelen. Geloofwaardige backlinks geven aan zoekmachines aan dat uw inhoud betrouwbaar en relevant is.
- Influencers
Influencers zijn connectoren; het zijn mensen die een gevestigde reputatie hebben als deskundige experts, trendsetters en onderhoudende persoonlijkheden. Ze hebben een groot publiek van sociale volgers die genieten van de inhoud van de influencer en actief deelnemen aan online gesprekken.
Influencers kunnen u helpen uw merkbekendheid te verspreiden onder mensen die misschien niet via andere kanalen aan uw digitale marketingboodschappen worden blootgesteld. Bovendien kan het leren kennen van uw merk door een vertrouwde derde partij de beweging door uw verkooptrechter versnellen.
Merken werken samen met influencers om nieuwe publiekssegmenten aan te spreken en het bereik van hun boodschappen te vergroten. In 2019 zullen de uitgaven voor influencer marketing naar verwachting meer dan verdubbelen ten opzichte van 2017, waarbij 69% naar B2C-campagnes gaat.
- E-mailhandtekeningen
De gemiddelde werknemer verstuurt en ontvangt 125 e-mails per dag, dus waarom zou je die uitgaande berichten niet aan het werk zetten om je website te promoten?
Elke e-mail die afkomstig is van de domeinnaam van uw merk moet een link naar uw website bevatten. Op die manier kan elke lezer die geïnteresseerd is in meer informatie over uw aanbod gemakkelijk op uw site terechtkomen zonder extra stappen.
- Kwaliteit inhoud
Sommigen zeggen dat content marketing de enige vorm van marketing is die overblijft. En hoewel er zeker ruimte is voor onenigheid, is het waar dat content marketing relevanter is dan ooit.
Content biedt websitebezoekers onmiddellijke waarde in de vorm van nieuwe kennis en inzichten. Voor veel bezoekers is het de enige reden om uw site te bekijken. Vergeet niet dat webdesign hier een belangrijke rol speelt. Goede content omgeven door een onaantrekkelijke gebruikersinterface (UI) kan ervoor zorgen dat potentiële klanten teruggaan naar de zoekresultatenpagina voordat ze uw merk leren kennen.
Als je wilt dat mensen lang genoeg op je site blijven om je boodschappen in zich op te nemen, heb je zeer boeiende inhoud nodig.
We zullen daar verderop meer over vertellen.
Het bouwen van een effectieve website marketing strategie
Het effectief vermarkten van uw website vereist een diepgaande kennis van verschillende disciplines, waaronder analyses, moderne mobiele technologietrends, menselijke psychologie, inbound en outbound methodologieën, en meer.
- Voer een site-analyse uit
Alles wat u doet om de hoeveelheid verkeer naar uw site te verhogen, moet worden gemeten. Het is de enige manier om te weten hoe effectief uw strategieën zijn en de enige manier waarop u in staat zult zijn om nieuwe mogelijkheden te identificeren om meer bezoekers aan te trekken.
Als u bijvoorbeeld een contentmarketingstrategie implementeert, wilt u het verkeer naar uw blogartikelen meten, het aantal doorkliks dat elk artikel oplevert, de tijd die bezoekers besteden aan het lezen van de inhoud en nog veel meer.
Gelukkig is Google Analytics gratis en vrij intuïtief te gebruiken, hoewel bepaalde soorten site-analyse beter aan professionals worden overgelaten.
Maar er is meer goed nieuws: door een Google Analytics-account voor uw website in te stellen en maandelijkse rapporten uit te voeren, loopt u voor op 49% van de B2B-marketeers. 😮
- Overweeg mobiele optimalisatie
Het internet is snel aan het veranderen in een mobile-first omgeving.
Meer mensen voeren elke dag zoekopdrachten uit, lezen content en doen zaken vanaf hun smartphone. In Q1 2021 was mobiel zoeken goed voor 68% van het organische verkeer, tegen 57% in 2020.
In feite begon Google de mobiele versie van webpagina’s al in 2018 te gebruiken voor indexering en ranking.
Om hoog te ranken, moeten webpagina’s snel kunnen laden op mobiele apparaten en hun inhoud weergeven op een manier die mobiel-vriendelijk is. Dat betekent dat beeldoptimalisatie en dynamische site markup essentieel zijn voor SEO in de toekomst.
Als search marketing goed wordt beheerd, kan het web traffic aanzienlijk toenemen zonder de kosten exponentieel te verhogen.
- Breng de reis van de gebruiker in kaart
Hoe bewegen gebruikers zich door uw website?
Vinden ze u organisch via een blog-bericht en bladeren ze vervolgens door uw productpagina’s?
En als ze van uw social media pagina komen?
Door deze en soortgelijke vragen te stellen, kunt u uw website ontwerpen en een gebruikerservaring ontwikkelen die bezoekers stimuleert om langer te blijven en meer te lezen.
U kunt overwegen om meerdere user journeys te ontwikkelen voor verschillende buyer personas. Uw Google Analytics-dashboard kan u laten zien waar gebruikers uw site momenteel verlaten, zodat u die pagina’s kunt optimaliseren.
Denk niet alleen aan het gebruik van uw site als een reis die uw gebruikers maken, maar overweeg ook andere modellen, zoals het marketing-vliegwiel, waarmee u SEO-momentum in de loop van de tijd probeert op te bouwen.
Het uitvoeren van zoekwoord onderzoek zal u helpen te begrijpen hoe potentiële klanten zoeken naar informatie met betrekking tot uw aanbod. Deze stap is van cruciaal belang voor het krijgen van uw website om hoog in de SERP’s te rangschikken. U zult misschien verrast zijn om te ontdekken dat uw klanten andere woorden en zinnen gebruiken dan uw verkoopteam. Als u deze fundamentele verschillen begrijpt, kunt u boeiende inhoud maken. Als uw belangrijkste doel conversieoptimalisatie is, moet u ervoor zorgen dat u de juiste zoekwoorden gebruikt in elke fase van de reis van de koper.
- Ontwikkel e-mailcampagnes
E-mailmarketing is een van de populairste en nuttigste vormen van internet marketing die momenteel beschikbaar is.
Van kleine bedrijven tot grote ondernemingen, e-maillijsten zijn de levensader van de verkoop. Ze kunnen u ook helpen terugkerende bezoekers aan te trekken met boeiende inhoud, speciale promoties en meer.
Koude e-mails – berichten die worden gestuurd naar prospects met wie u nog geen relatie hebt – vereisen een persoonlijk tintje en een beetje humor om uw doelpubliek volledig te betrekken. Uw onderwerp-regels moeten opvallend en beknopt zijn. De beste strategieën gebruiken inhoud om e-mails van bezoekers vast te leggen en versterken die relatie vervolgens met extra, relevantere inhoud.
- Gebruik PPC
Pay-per-click advertenties kunnen een effectieve manier zijn om meer traffic naar uw site te krijgen, maar ze vereisen een grotere investering.
Zoals de naam al aangeeft, betalen bedrijven alleen wanneer iemand op de advertentie klikt.
Tegenwoordig is PPC het meest effectief wanneer het wordt gebruikt in combinatie met een andere inspanning zoals content marketing, omdat bezoekers meer informatie nodig hebben dan in een advertentie past voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Overweeg om verschillende doelgroepen aan te spreken met unieke aanbiedingen, zoals het noemen van unieke waardeproposities of het promoten van blogposts die inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen.
- Creëer inhoud met een hoge waarde
Waardevolle web-inhoud is het tegenovergestelde van onzin. Het biedt uw publiek zinvolle informatie. Uw inspanningen om uw website te promoten kunnen tevergeefs zijn als bezoekers meteen vertrekken. Om ze betrokken te houden, hebt u hoogwaardige inhoud nodig die onderwijst, informeert, vermaakt of inspireert.
Vaak worden marketingcampagnes gestructureerd rond een centraal stuk content, zoals een diepgaand eBook. Digitale marketeers kunnen bijvoorbeeld een ebook ontwikkelen vol met onderzochte gegevens en thought leadership. Vervolgens bouwen ze een campagne op van blog-berichten, betaalde advertenties en e-mailberichten om bekendheid op te bouwen en eBook-downloads te stimuleren. Iedereen die het eBook downloadt, geeft zijn e-mailadres op, waardoor het verkoopteam waardevolle nieuwe leads krijgt.
Soorten website marketing diensten
Website marketing is een full-time inzet.
Grote en kleine merken besteden hun digitale marketing vaak geheel of gedeeltelijk uit aan bureaus omdat ze niet over de interne middelen beschikken om effectieve multichannel-campagnes te voeren.
Hier zijn enkele voorbeelden van wat kan worden uitbesteed:
SEO
Google en andere zoekmachines werken hun algoritmen voortdurend bij om te bepalen welke webpagina’s het meest relevant zijn voor trefwoordzinnen en verschillende andere site-factoren. Marketingbureaus houden een bijgewerkte kennis bij van SEO best practices om ervoor te zorgen dat hun klanten voldoen aan de nieuwste normen en methodologieën.
Productie en optimalisatie van inhoud
Het is gemakkelijk om iemand in te huren om een paar honderd woorden blogteksten te schrijven, maar marketingbureaus kunnen zo veel meer doen. Bureaus voeren markt- en vakinhoudelijk onderzoek uit, ontwikkelen geschreven en visuele content, promoten web content en werken assets bij waar nodig.
E-mailmarketing
Hoewel veel aspecten van e-mailmarketing-campagnes met de juiste technologie kunnen worden geautomatiseerd, moet iemand nog steeds boeiende inhoud schrijven en opmaken. Bureaus kunnen bedrijven helpen bij het ontwikkelen en implementeren van end-to-end e-mailcampagnes op basis van unieke campagne-doelstellingen.
Beheerde PPC
Marketingbureaus kunnen bedrijven helpen bij het opzetten van PPC-campagnes met in het oog springende koppen en teksten. Consultants kunnen biedstrategieën volledig beheren om het bereik en de ROI van elke campagne te maximaliseren.
Inhoud en website marketing
Content marketing en website marketing gaan hand in hand.
Zodra u lezers hebt aangetrokken via uw promotie-inspanningen, hebt u iets nodig voor hen om zich mee bezig te houden. Immers, als gebruikers naar uw site komen alleen om een paar paragrafen met verkoopberichten te vinden, zullen ze waarschijnlijk stuiteren.
Maar als relevante gebruikers naar uw site komen en nuttige informatie vinden, zullen ze niet alleen blijven om het te lezen, maar zullen ze ook eerder geneigd zijn om een actie te ondernemen, zoals zich inschrijven voor een nieuwsbrief of contact opnemen met uw verkoopteam.
Content ontwikkeling en -publicatie vereisen een wetenschappelijke aanpak
De inhoud die u op uw site publiceert, moet zeer relevant zijn voor de behoeften van uw lezers; hij moet ook visueel interessant en gemakkelijk te ontleden zijn. Er spelen zoveel factoren mee dat site-eigenaren de productie en publicatie van content wetenschappelijk moeten benaderen.
Als je bedenkt dat 1,2% van alle geïndexeerde pagina’s verantwoordelijk is voor 68% van al het website traffic, zou het duidelijk moeten zijn waarom een wetenschappelijke benadering nodig is om mensen naar je site te lokken.
De beste content marketeers overwegen veel dingen bij het benaderen van elk stuk content, waaronder:
Doelpubliek: Wie zal het meeste baat hebben bij de content? Wat zijn hun pijnpunten? Waar bevinden zij zich in het koopproces? Welke content-formats hebben hun voorkeur? Op welke social media marketing kanalen reageren ze?
Commerciële doelen: Welke conversieactie moeten lezers ondernemen? Hoe kunnen we de impact van onze content meten?
Zoekwoorden: Wordt in de content taal gebruikt waar gebruikers daadwerkelijk naar zoeken? Bieden pagina’s die concurreren voor vergelijkbare zoekwoorden meer diepte en breedte van vakinhoudelijke expertise
Tone en branding: Is de inhoud in overeenstemming met de merkstem?
Visuals: Geeft de beeldtaal en typografie het merk weer? Is het in lijn met de geschreven content?
Naast deze overwegingen denken content-marketeers ook strategisch na over op welke platforms ze content publiceren, op welke sociale kanalen ze die content promoten, wat het beste moment van de dag is om content te publiceren en nog veel meer.
Uw website is waarschijnlijk het belangrijkste en krachtigste marketinginstrument dat u hebt. Met veel zorg en strategisch denken, kan het uw grootste bron van Omzetgroei worden.